به گزارش پارس به نقل از تسنیم، امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران، ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س)، گفت: 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سالروز حماسه‌آفرینی نیروی زمینی قهرمان ارتش است که این روز را به پیشگاه ملت ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره شهیدان به ویژه 48 هزار شهید گلگون کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی می‌دارم.

وی با بیان اینکه 29 فروردین روز بزرگ و سرنوشت‌ساز در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: حضرت امام(ره) 29 فروردین با تصمیم شجاعانه خود ارتش ما که تا مرز انحلال رفته بود را به اقیانوس بیکران ملت پیوند زدند؛ اینکه بنده عرض می‌کنم تصمیم شجاعانه‌ای است، زیرا بسیاری از انقلابیون و کسانی که همراه حضرت امام بودند با ارتش موافقت نداشتند و فقط چند نفر از جمله مقام معظم رهبری بودند که در تصمیم‌سازی این تصمیم بزرگ امام(ره) نقش کلیدی ایفا کردند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه اگر 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد، تصمیم‌سازی فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای و تصمیم‌گیری امام‌خمینی(ره) بود، تصریح کرد: ارتشی که تا مرز انحلال پیش رفته بوده حضرت امام(ره) با تصمیم خود ارتش را به اقیانوس بیکران ملت پیوند زدند، زیرا شکاف عظیمی بین مردم و ارتش وجود داشت، اما امام(ره) با تدبیر خود شکاف را پر کردند و ارتش را به ملت ایران پیوند زدند و ارتشی مردمی و در خدمت مردم و اسلام و در خدمت نظام نوپای جمهوری اسلامی تشکیل شد.

امیر پوردستان با بیان اینکه با تصمیم امام‌خمینی(ره) ارتش جان تازه‌ای گرفت و به عنوان تنها بازوی مسلح نظام سعی کرد در مقاطع مختلف بتواند رسالت و ماموریت عظیمی که بر عهده‌اش گذاشته شده به شایستگی عمل کند، گفت: استکبارجهانی که از غرس نهال جمهوری اسلامی ایران در این کشور ناخرسند بود هر چیزی را به جز جمهوری اسلامی ایران می‌پذیرفت و می‌دانست ادبیات جمهوری اسلامی سایر مرزهای کشورها را در بر می‌گیرد و تلاش می‌کرد چیزی به نام جمهوری اسلامی ایران در آن کشور پا نگیرد، اما نتوانست.

وی افزود: دشمن برای اولین حرکت می‌خواست نظام را خلع سلاح کند، خلع سلاح نظام چه بود؟ برای خلع سلاح نظام شعار انحلال ارتش را سر دادند. شعار انحلال ارتش یک شعار آمریکایی بود و استکبارجهانی می‌خواست نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را خلع سلاح کند، زیرا وقتی ارتشی نبود به طور طبیعی نظام خلع سلاح می‌شد، اما امام براساس ژرف‌نگری خاص خودشان این توطئه را تشخیص دادند و دشمن نیز از این مسئله ناخرسند بود و سعی کرد تمامی عوامل خودش را در داخل و خارج از کشور احضار کرد و ناامنی‌های گسترده‌ای را در استان‌های مرزی ما با محوریت شمال غرب آغاز کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: اولین یگانی که سازماندهی شده بود و لباس رزم پوشید و برای دفاع از کشور و انقلاب نوپای ایران، سینه به سینه ضدانقلاب ایستاد، ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. یگان‌های نیروی زمینی ارتش خیلی زود خود را بازیابی کردند و داوطلبان نیروی هوایی و دریایی به آنها ملحق شدند و در مقابل ضدانقلاب صف‌آرایی کردند. شهید سپهبدقرنی، شهید فلاحی و شهید صیادشیرازی از شهدایی بودند که نیروها را در کردستان و مناطق آذربایجان غربی هدایت و پشتیبانی کردند و این هدایت‌ها سبب شد که ضدانقلاب در کردستان ناکام بماند.

امیرپوردستان خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش در این مدت 18 ماهه تا شروع جنگ تحمیلی بیش از 2 هزار شهید را تقدیم می‌کند، این حضور مومنانه ارتش جمهوری اسلامی در مقابله با ضدانقلاب است و وقتی دشمن از این توطئه ناامید می‌شوند به سراغ مهره بعدی خود یعنی صدام را تجهیز می‌کند و کشورهای مرتجع منطقه را ملزم می‌کند تا حمایت کنند و صدام جنگ را بر ما تحمیل می‌کند. در این شرایط اولین یگان‌هایی که به صورت منظم در مقابل این کشور تا بن دندان مسلح صف‌آرایی می‌کنند نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.

وی افزود: صدامی که بعد از روی کار آمدن حسن البکر تمامی بودجه‌های کشور را به بودجه نظامی اختصاص می‌دهد و 50 هزار مستشار شوروی در عراق انجام وظیفه می‌کردند و با نیروی هوایی و ارتش آماده به مرزهای ما حمله کردند، در شرایطی که در مقابل لشکرهایی که از لحاظ عده و عُده در شرایط مناسبی نبودند و این یگان‌ها شهید و زخمی دادند تا توانستند جلوی شوک اولیه نیروهای بعثی عراق را بگیرند. در روز دوم جنگ نیز نیروی هوایی چنان سیلی‌ را به صورت یگان‌های رژیم بعثی عراق می‌زند که تا پایان جنگ از گیجی آن سر بلند نکردند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اقدامات نیروی دریایی ارتش در ابتدای جنگ تحمیلی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش در آب‌های نیلگون خلیج فارس در همان 3 ماه اول جنگ کار نیروی دریایی رژیم بعث را یکسره می‌کند و به گونه‌ای به آن ضربه می‌زند که تا پایان جنگ از سواحل و آب‌های ساحلی خود جرأت ندارند بیرون بیایند، این رشادت و فداکاری و ایثاری بود که ارتش جمهوری اسلامی در این سال از خود نشان داد و ثمره و نتیجه آن تقدیم 48 هزار شهید و 126 هزار جانباز است.

امیر پوردستان با بیان اینکه ارتش تلاش کرد پاسخگوی شایسته‌ای برای اعتماد حضرت امام و مقام معظم رهبری باشد، تصریح کرد: حضرت امام و مقام معظم رهبری به ارتش اعتماد کردند و ارتش نیز پاسخ اعتماد حضرت امام و مقام معظم رهبری را در عمل دادند.

وی افزود: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با استعانت از ذات اقدس الهی و با داشتن کارکنان مومن و متدین و بهره‌مندی از سلاح‌های به روز و پیشرفته این استعداد و قابلیت را دارد به شایستگی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی نظام جمهوری اسلامی دفاع کند. تمامی حرکت‌ها در مرزها رصد می‌شود و این تحرکات توسط کارشناسان اطلاعاتی تحلیل می‌شود و متناسب با تحلیل‌ها ظرفیت‌هایی اتخاذ می‌شود و من به عنوان یک عضو کوچک از مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ملت ولایت‌مدار قول می‌دهم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی غافلگیر نخواهند شد.