به گزارش پارس به نقل از تسنیم، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در ملاقات خالد عماره رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران پیرامون روابط دوجانبه ایران و مصر و آخرین تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع جاری در یمن گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به "شرایط حساس منطقه و جایگاه مهم و تأثیرگذار مصر در جهان اسلام و دنیای عرب"، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه را در قالب یک مجموعه به هم پیوسته در نظر گرفته و امنیت کشورهای منطقه را متأثر از همدیگر و حلقات تکمیلی می‌داند. از این رو، ایران و مصر به‌عنوان دو کشور بزرگ و تعیین کننده، نقش و مسئولیت اساسی در حفظ ثبات و  استقرار امنیت در منطقه دارند».

امیرعبداللهیان افزود: «آنچه امروزه در صحنه یمن می‌گذرد، شرایطی بسیار پیچیده و خطرناک است و هشیاری و درایت همه طرفها را می‌طلبد».

وی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ جاری علیه کشور یمن به‌عنوان باتلاق عمیق، می‌تواند پیامدهای خطرناک و جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد و گسترش شعله آن به نقاط دیگر، امنیت کل منطقه را با تهدید جدّی مواجه سازد».

وی گفت: «ما شاهد برخی رفتارهای خردمندانه از سوی کشورهای منطقه هستیم. با این وجود، انتظار داریم که مصر به‌عنوان کشوری اسلامی و عربی، کمک بیشتری برای تسریع در جستجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و توسعه درگیری نماید. این قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن خود را مقابل مردم یمن قرار دهد».

«بدون تردید، رهبران قاهره برای آینده روابط عربی خود، اهمیت زیادی قائل هستند و مناسبات نزدیک مصر با مردم یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد».

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید نمود: «تبدیل صحنه یمن به عرصه جدیدی برای رشد نیروهای افراطی همسو با تشکیلات داعش و بانیان و حامیان آن، منافع و حاکمیت بسیاری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و حملات کور و نابود سازی مؤسسات و زیرساخت‌های این کشور مسلمان توسط هر طرف خارجی یا داخلی، هزینه سنگینی را بر کلّ منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب تحمیل خواهد کرد. ما نگران امنیت سعودی و منطقه هستیم. ایران امنیت منطقه، سعودی و مصر را یک‌پارچه می‌بیند و از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران هستیم».

در این دیدار، رئیس دفتر حفاظت منافع مصر نیز با اشاره به تحرکات افراط گرایانه و پدیده خشونت طلبی در منطقه، خطر منازعات طایفه‌ای و نژادی را به‌عنوان طرح مرموز دشمنان اسلام از دیرباز یادآور شده و اهمیت رایزنی و همکاری نزدیک ایران و مصر را خاطرنشان کرد. وی همچنین با تبیین مواضع مصر در قبال تحولات منطقه بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد.