به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، براساس داده‌های موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح در استکهلم که بامداد دوشنبه انتشار یافت، هزینه نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ هفده درصد افزایش یافته است که از نظر رشد سالانه بیش از تمامی ۱۵ کشوری است که بالاترین هزینه‌های نظامی را در جهان دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استکهلم، عربستان سعودی ماه گذشته رهبری یک ائتلاف ضد یمن را برای حملات هوایی علیه این کشور به عهده گرفت.

سام پرلو-فریمن رییس طرح هزینه‌گذاری نظامی موسسه بین‌المللی مزبور گفت: در حالی که هزینه‌های نظامی در جهان در کل تغییر عمده‌ای نکرده است برخی مناطق نظیر خاورمیانه و بخش وسیعی از افریقا شاهد تقویت سریع هزینه‌های نظامی هستند که بار سنگین فزاینده‌ای روی دوش بسیاری از اقتصادها گذاشته است.

بخشی از این افزایش‌ها ناشی از وخاومت اوضاع امنیتی است ولی در بسیاری از موارد محصول فساد، منافع شخصی و حکومت خودکامه است.

به گفته این موسسه‌، هزینه نظامی در جهان سال گذشته ۸/۱ تریلیون دلار بود و چهار دهم درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت که این سومین کاهش طی سه سال گذشته بود.

کاهش هزینه‌های امریکا و غرب عمدتا با افزایش هزینه‌ها در امریکا و اروپای غربی، خاورمیانه‌، اروپای شرقی و افریقا جبران شد. این هزینه در امریکای لاتین تقریبا با سال قبلی یکسان بود.

جنگ اوکراین بسیاری از کشورهای نزدیک به روسیه را مجبور به افزایش بودجه‌های دفاعی کرد که برخلاف رویه سابق در مورد کاهش هزینه‌ها بود.

اوکراین سال گذشته هزینه نظامی خود را بیست درصد افزایش داد و قرار است در سال ۲۰۱۵ آن را دو برابر کند.