به گزارش پارس ؛ محمد هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات هسته ای صورت گرفته در لوزان سوئیس و بیانیه صادر شده اظهار کرد: مساله بیانیه، مذاکرات و توافقنامه یکسری سندهای بین المللی حقوقی بسیار پیچیده است که کلمات موجود در آن می‌تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد که من هم نمی‌توانم در مورد چنین سندی اظهارنظر کارشناسی کنم.

تیم مذاکره کننده مراقب حیله‌های طرف مقابل باشد

وی در پاسخ به این سوال که امروز ضرورت توجه تیم مذاکره کننده به خدعه و حیله آمریکایی‌ها در توافق هسته‌ای چقدر احساس می‌شود؟ گفت: هیات مذاکره کننده مراقب هر نوع رفتار و حیله‌ای بودند و باید باشند.

هاشمی تاکید کرد: اگر به توضیحات آقای ظریف در برنامه چند شب پیش تلویزیون توجه کرده باشید، وی بسیار فنی و منطقی و با نگاه به پیچیدگی به موارد در مذاکرات توضیحاتی را ارائه کرد که این توضیحات نشان دهنده این است که تیم مذاکره کننده در گفتگوهایش کاملا عالمانه و هوشیارانه با طرف مقابل برخورد کرده است.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تیم هسته ای در مذاکرات از چارچوبی که ازسوی نظام برایشان ترسیم شده بود عدول نکرد.

وی با بیان اینکه من به توضیحات آقای ظریف و تیم مذاکره کننده در مورد مذاکرات اعتماد دارم و معتقدم این آقایان تاکنون حداکثر سعی خود را کردند و در آینده هم خواهند کرد گفت: این آقایان الزام دارند که وظایف خود را به خوبی انجام دهند و رهبر معظم انقلاب هم اعلام کردند که ما به اعضای تیم مذاکره کننده خود اعتماد کامل داریم.

به گفته هاشمی سعی تیم هسته‌ای حفظ حقوق ملت بوده و هست و اگر طرف مقابل هم بخواهد خدعه‌ای بکند قاعدتا مذاکره کنندگان ما تا آنجایی که می‌توانند و تشخیص می‌دهند در برابر آنها ایستادگی خواهند کرد.

اگر طرف مقابل بدعهدی کند، ایران اقدام متقابل خواهد کرد

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آقای ظریف در توضیحات اخیر خود اعلام کردند که این حق برای ما وجود دارد که اگر تحریم‌ها برداشته نشود ، می‌توانیم به آنچه که متعهد شدیم پایبند نباشیم، تصریح کرد: بر اساس توضیحات آقای ظریف تا اینجای کار بحث حقوق طرفین مطرح بوده است یعنی ایران تعهداتی در قبال یکسری امتیازاتی که طرف مقابل باید بدهد دارد و در صورت اینکه طرف مقابل بخواهد امتیازات مورد نظر را ندهد، ایران می‌تواند به تعهد خود پایبند نباشد.

وی گفت: یعنی وقتی که یک طرف تعهد خود را انجام ندهد قاعدتا این عدم پایبندی به تعهدات، به طرف مقابل نیز سرایت می‌کند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که شما نقد به تیم مذاکره کننده و مذاکرات را چقدر مفید می‌دانید و از نظر شما چارچوب‌های نقد در این موضوع چیست خاطر نشان کرد: نقد اگر کارشناسانه، علمی و راهبردی باشد خوب است؛ اما اگر این ویژگی‌ها را نداشته باشد و صرفا برای اینکه یک حرفی زده شود نقد صورت گیرد، در شان کسانی که نقادی می‌کنند نیست.

نقد کارشناسانه و راهبردی کاملا مفید است

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نقد برای نقد در هیچ موضوعی از جمله در بحث مذاکرات مفید فایده نیست، تصریح کرد: نقد عالمانه و کارشناسانه در همه موارد از جمله در موضوع مذاکرات می‌تواند کاملا مفید باشد.

وی در واکنش به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه هیچ نقدی از تیم هسته‌ای نباید صورت گیرد، گفت: بالاخره در این موضوع هم افراط و تفریط وجود دارد. اگر یک هیات کارشناسی و علمی نقدی دارند باید مطرح کنند که به نظر من مفید هم خواهد بود.

هاشمی یادآور شد: به عنوان مثال در برنامه تلویزیون، کارشناس صدا و سیما در مورد برداشت از برخی کلمات بیانیه مشترک لوزان اشتباه کرده بود که آقای ظریف در برنامه نگاه یک متن انگلیسی را کامل خواند، ترجمه کرد و در خصوص اشتباه صورت گرفته توضیح داد.

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نقد اینگونه کارشناسانه باشد می‌تواند مفید واقع شود؛ ولی اگر صرفا جهت خالی نبودن عریضه نقدی صورت گیرد، خیلی زیبنده نیست.