به گزارش پارس،حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن پرهیز از اظهارنظر و ارزیابی مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس تا حضور وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس و پاسخ به برخی سوالات و ابهامات نمایندگان، ابراز امیدواری کرد که این حرکت به نتایج خوبی برای ملت ایران منتهی شود.
 
وی در ارزیابی خود از آثار اقتصادی تفاهم هسته‌ای اخیر، اضافه کرد: طبعا تحریم‌ها بر روی اقتصاد ایران موثر بوده و کسی نمی‌تواند این را انکار کند چرا که موجب شده مقدار صادرات نفت ایران کاهش یابد و از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه برسد. علاوه بر این ما در ماه‌های اخیر شاهد کاهش قیمت بین‌المللی نفت هم بودیم و قیمت نفت به کمتر از نصف میانگین قیمت سال گذشته کاهش یافت که این هم در درآمدهای ارزی ما موثر بوده است.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از منابع ارزی که به صورت دلار و یورو بوده با توجه به تحریم دلار و یورو برای ما مشکلاتی پدید آورده و هزینه‌های اضافی به وجود آورده و از این جهت اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده اما با همه اینها ملت و دولت ما راه مقاومت را ادامه دادند تا اینکه منجر به این مذاکرات و بیانیه صادره شد و امیدواریم در توافق نهایی هم حداکثر منافع ملت ایران دنبال شود پس تحریم‌ها موثر واقع شد اما به این معنا نبود که مانع ادامه مقاومت کشور و ملت ما بوده است.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه آمریکا بیش از ایران به مذاکرات نیاز داشته، افزود: با توجه به اینکه شرایط آمریکا در منطقه رو به نزول و شرایط ایران در منطقه رو به صعود است پس بیش از آنچه که ما نیاز به این گفت‌وگوها داشته باشیم این آمریکاست که نیازمند گفت‌وگوهاست و اینکه می‌گویند تحریم‌ها موجب شده ایران پای میز مذاکره بیاید سخن بیهوده‌ای است. رییس‌جمهور آمریکا هم دو بار رسما در پیامی که به ملت و رهبری ایران داد گفت که دست ما به سوی شما برای تفاهم دراز است و نباید فراموش کنیم که پیشنهاددهنده چنین گفت‌وگوهایی آمریکا بوده و نه ایران.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور تماما معلول تحریم‌های ناشی از غنی‌سازی نبوده است، افزود: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی ما نتیجه ضعف مدیریت و عدم توجه کافی به امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور و ملت ایران است. مقام معظم رهبری هم مکرر تاکید داشتند که نباید توجه‌تان به حل مشکلات کشور به خارج باشد بلکه باید توجه اساسی به داخل و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های داخلی باشد.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه امضای توافق نهایی اثر مثبتی بر روی اقتصاد ایران خواهد داشت، ادامه داد: در این صورت چند مساله حل می‌شود؛ یکی منابع ارزی ما که در حساب‌های خارجی بانک مرکزی بلوکه شده بود آزاد می‌شود؛ البته ما معادل این منابع را دائما مورد استفاده و بهره‌برداری قرار داده‌ایم و اینطور نیست که این ارز آزاد شده بتواند بلافاصله در اختیار دولت قرار گیرد و در بودجه کشور به کار گرفته شود بلکه جزو منابع خارجی بانک مرکزی خواهد بود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در عین حال بعد از رفع تحریم‌ها فروش نفت چه کم باشد و چه زیاد، درآمدش مستقیما در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند بدون محدودیت از ارز به دست آمده استفاده کند و از این جهت گشایش ارزی بیشتری پدید می‌آید.
 
وی با اشاره به افزایش آمار صادرات غیرنفتی ایران به ۵۰ میلیارد دلار در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به آمار ۵۲ میلیاردی واردات به کشور، این امر نشان می‌دهد صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات به ایران به یکدیگر نزدیک شده در حالی که قبلا شکاف اساسی و عمیقی بین این دو وجود داشت اما اکنون این شکاف کاهش یافته و این اتفاق در شرایط تحریم افتاده که از این جهت قابل توجه است و نشان دهنده ظرفیت‌های اقتصادی ما برای افزایش صادرات است.
 
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه با رفع تحریم‌ها، تولید و صادرات کشور افزایش می‌یابد و محدودیت‌های ارزی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: همین جا باید مراقب بود که معنا و مفهوم این امر ولخرجی و استفاده از ارزهای آزاد شده برای تامین بودجه عمومی کشور نیست بلکه باید از این عرصه‌ها به درستی استفاده کنیم، آنها را سرمایه‌گذاری کنیم و تبدیل به واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای برای کارخانجات کنیم تا تولید را رونق دهیم.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی آغاز سال اشاره کردند که همت دولت و ملت باید به سمتی برود که سال ۹۴ سال افزایش تولید داخلی باشد پس همت باید بر این قرار گیرد نه بالا بردن مصرف و هزینه‌ها و باید یک تصمیم عقلایی در مورد درآمدها گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای اثر مثبتی بر رفاه عمومی مردم خواهد داشت در عین حال گفت: این چیزی نیست که شوک یا تکانه اقتصادی مثبتی پدید بیاورد و همه چیز را بخواهد تحت تاثیر قرار دهد و چنین در باغ سبزی نیست ولو تحریم‌ها برداشته شود تحولات اقتصادی موضوعی زمان‌بردار است.
 
مصباحی‌مقدم با اشاره به آمادگی شرکت‌های خارجی و بخصوص شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، اظهار کرد: حتی اگر این کار بخواهد صورت گیرد نیازمند تمهید مقدمات و مذاکرات و گفت‌وگوهایی است که تا بخواهد به نتیجه برسد ماه‌ها طول می‌کشد تا اینکه شروع به سرمایه‌گذاری شود و وقتی سرمایه‌گذاری آغاز شود ماه‌ها و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که به نتیجه برسیم پس توافق اگرچه می‌تواند اثر مثبت بر روی اقتصاد پدید بیاورد اما به معنای ایجاد یک شوک در اقتصاد ما نخواهد بود.