به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، سخنان دنیس مک‌دونا، رئیس دفتر کاخ سفید در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مقام‌های این کشور تاکید می‌کنند که سیاست آمریکا در قبال اسرائیل در پی اظهارات پیش از انتخابات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست خوش تغییراتی خواهد شد.


نتانیاهو پیش از انتخابات پارلمانی اخیر در اراضی اشغالی تاکید کرده بود که هیچ کشور فلسطینی از دیدگاه وی وجود خارجی نخواهد داشت.

رئیس دفتر کاخ سفید روز دوشنبه در جمع یک گروه چپ‌گرای آمریکایی یهودی گفت: اشغال اسرائیل بر اراضی فلسطینی که حدود پنج دهه ادامه داشته است باید خاتمه یابد. اسرائیل نمی‌تواند به صورت بی‌نهایت کنترل مردم دیگری را از طریق نظامی در دست داشته باشد. اشغالگری‌ای که حدود 50 سال دوام داشته باید خاتمه یابد و مردم فلسطین باید این حق را داشته باشند که در کشور مستقل خودشان زندگی و رشد کنند.

مک‌دونا بار دیگر موضع آمریکا مبنی بر حمایت از راه حل دو کشوری را بر مبنای مرزهای 1967 بازگو و تاکید کرد که اظهارات نتانیاهو در خصوص تعهد اسرائیل بر وقوع چنین امری شبه ایجاد کرده است.

رئیس دفتر کاخ سفید در مصاحبه با گاردین تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به سادگی تظاهر کنیم که این اظهارات مطرح نشده است و یا اینکه وانمود کنیم تعهد نخست‌وزیر اسرائیل برای دستیابی به صلح از طریق مذاکرات مستقیم زیر سوال نرفته است.

مک‌دونا که یکی از مشاوران نزدیک اوباما است، به نحوه تغییر سیاست آمریکا در قبال اسرائیل طی ماه‌های آتی اشاره‌ای نکرد اما این فرضیه را که واکنش آمریکا به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر پایه احساسات شخصی و خشم است، رد کرد. با این حال رئیس دفتر کاخ سفید تاکید کرد که تعهد آمریکا به امنیت و ثبات اسرائیل پای بر جا خواهد ماند.

در همین حال دن شاپیرو، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در مصاحبه با رادیو اسرائیل تاکید کرد که رویکرد کشورش در قبال اسرائیل مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و وی نیز بار دیگر به اظهارات نتانیاهو اشاره کرد.