وزرای خارجه اروپا و آمریکا بعد از دیدار در لندن با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی درباره مذاکرات هسته ای ایران صادر کردند.

 این بیانیه بر «پیشرفت های محسوس» در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 تصریح کرده اما می افزاید هنوز موضوعات مهمی هستند که باید حل شوند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از حدود یک هفته رایزنی بین ایران و گروه 1+5 روز شنبه راهی لندن شد تا با وزرای خارجه کشورهای اروپایی درباره برنامه هسته ای ایران گفت و گو کند.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه آمده است: «اکنون وقت آن است که ایران تصمیمات دشوار بگیرد.»

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس پس از پایان این نشست در لندن گفت وزرای خارجه اروپایی توافق کرده‌اند که با ایران وارد «توافقی بد» که از خط قرمزها عبور کند، نخواهد شد.

 بیانیه مشترک وزاری خارجه اروپایی در بحبوحه گزارش‌های رسانه‌ها که مدعی اختلافات بین واشنگتن و پاریس درباره برخی موضوعات هستند بر مواضع مشترک گروه 1+5 تأکید می‌کند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما، وزرای خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا همراه با نماینده عالی اتحادیه اروپا عصر امروز برای مرور پیشرفت های مذاکرات هسته‌ای ایران دیدار کردیم.

موافقت کردیم که پیشرفت‌های محسوسی در حوزه های اساسی صورت گرفته، اگرچه هنوز موضوعات مهمی هستند که بر سر آنها توافق امکان‌پذیر نبوده است. اکنون وقت آن است که ایران، به طور ویژه تصمیمات دشوار بگیرد. مذاکرات ما، همراه با روسیه و چین، هفته آینده در لوزان آغاز می‌شود.

بار دیگر تأکید کردیم که همه ما به طور یکسان متعهد به یافتن راه حلی هستیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران همراستا با آنچه این کشور اعلام کرده صلح آمیز باقی می‌ماند. هر راه حلی در این زمینه باید جامع، ماندگار و قابل راستی آزمایی باشد. هیچ یک از کشورهای ما نمی‌تواند سهمی در توافقی داشته باشد که دربرگیرنده این شروط نباشد. 

این مذاکرات تلاشی مشترک بین گروه 1+5 است که توسط اتحادیه اروپا هماهنگ می‌شود. کارشناسان رشته‌های مختلف که در میان هر کدام از اعضای ما حضور دارند کمک‌های عمیقی به هماهنگ‌سازی مواضع ما در مذاکرات می‌کنند و این هماهنگی و همچنین گفت‌و‌گوهای دوجانبه با ایران همچنان بخش مهمی از تلاش ما برای رسیدن به موفقیت خواهد بود. 

ما در برهه مهمی در مذاکرات قرار داریم. اگر بتوانیم تمامی موضوعات اساسی را حل کنیم، در ادامه کارهای فنی برای تبدیل چارچوب به متنی مفصل انجام خواهد شد.

همه ما به همکاری با یکدیگر با وحدت هدف ادامه می‌دهیم تا به نتیجه‌ای موفقیت آمیز برسیم.