به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، ران آلوی (Halevi Ran) رئیس بخش پژوهش مرکز ملی مطالعات علمی پاریس در تفسیری در پایگاه اطلاع رسانی روزنامه لوفیگارو منتشر شد، نوشت : "هیچکس نمی داند که آیا در پایان مهلت مقرر پایان مارس (اواسط فروردین ماه ) مذاکرات به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟ همه ما از محورهای اصلی مذاکرات شامل لغو تحریم های غربی از یک سو و کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم از سوی دیگر و محدود شدن آن به اهداف غیرنظامی آگاهیم اما معمولا مشکل در جزئیات بروز می کند.

ران آلوی ادامه داد، به گفته برخی مذاکره درباره شمار سانتریفیوژهای ایران هنوز ادامه دارد، ایران حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد؛ در ابتدای مذاکرات شمار مجاز سانتریفیوژها برای ایران هزار و ۵۰۰ سو اعلام شد که این تعداد در ادامه مذاکرات به چهار هزار افزایش یافت و اکنون صحبت بر سر شش هزار تا شش هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ است.

وی گفت: هنوز مشخص نیست آیا هیئت ایرانی اصل بازرسی مداوم و بدون مانع را در هر زمانی می پذیرد یا خیر؟ مساله نامشخص دیگر نیز مدت اجرای توافق است که برخی منابع آن را ۱۰ ساله و برخی ۱۵ ساله عنوان می کنند؛ می دانیم هدف غربی ها محدود کردن توان ایران در غنی سازی اورانیوم است؛ به طوری که تهران نتواند دست کم در دوره یک ساله تولید بمب اتمی را آغاز کند.

رئیس بخش پژوهش مرکز ملی مطالعات علمی پاریس همچنین گفت: عنوان سازش هرچه باشد، بیانگر آن است که غربی ها با به رسمیت شناختن وضع کشور تقریبا هسته ای برای ایران، منطق منع گسترش را رها کرده اند، انتقادهای تند به اظهارات اخیر نخست وزیر اسرائیل در کنگره خود مبین همین موضوع است.

ران آلوی افزود: آمریکایی ها همواره از مصمم بودن در جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات اتمی سخن می گویند و محتاطانه نیات مخاطب ایرانی خود را مد نظر قرار داده اند، اما این واقعیت است که رژیم امروز روحانیان بهتر از گذشته نیست.

آلوی گفت: بیشتر کارشناسان معتقدند، گزینه مورد حمایت نتانیاهو مبنی بر غنی سازی صفر، سانتیریفیوژ صفر و پلوتونیوم صفر واقع گرایانه نیست و به توافق نرسیدن مذاکرات، ایرانیان را به ادامه آنچه که وی جاه طلبی های هسته ای خواند، ترغیب می کند، در این صورت نیز مداخله نظامی تاثیرات محدودی بر جا خواهد گذاشت. وی تصریح کرد، جان کری پیشتر خاطرنشان کرده بود که بمباران نمی تواند دانشی را که از سال ها پیش بدست آمده است، نابود کند.

آلوی با زیر سوال بردن انگیزه های نتانیاهو در مخاطب قرار دادن نمایندگان قدرت های بزرگ در سخنرانی کنگره که بدون اطلاع کاخ سفید و بدون پیشنهادی مشخص و ملموس بود، تصریح کرد، آشکار است منطق حزبی جمهوریخواه، آنان را تا تحقیر نهاد ریاست جمهوری پیش برده است. وی گفت: این نمایش نابهنگام جز ایجاد ناراحتی بیشتر برای دولت آمریکا در صرف نظر کردن از برخی نمایندگان دمکرات وابسته به اسرائیل، نتیجه دیگری نداشت.

رئیس بخش پژوهش مرکز ملی مطالعات علمی پاریس گفت: سخنرانی نتانیاهوهمچنین سیاست پیشینیان وی را که همکاری تنگاتنگ با اروپا و آمریکا را ترجیح می دادند و همزمان در پشت صحنه فعالیت می کردند، بر هم زد. ران آلوی تصریح کرد، یک ربع قرن است که مرتب از دستیابی قریب الوقوع ایران به توان هسته ای خبر داده می شود؛ این بار نیز یک نخست وزیر در اظهاراتی آمیخته با مسائل ناشی از عقاید مذهبی، وحشت هولوکاست، هشدارهای جدی و نیز تملق هایی برای رسیدن به حدس و گمان های آخر الزمانی اعلام کرد که ایران خطری مرگبار برای موجودیت حکومت عبری است.

وی افزود: در حقیقت وحشتناک ترین خطری که امروز سرزمین های اشغالی را تهدید می کند، ادامه روند اشغال سرزمین های فلسطینی است که واقعیت برگشت ناپذیر ایجاد کشوری دو ملیتی را سبب شده است، واقعیتی که برخی آن را پایان عمر دولت اسرائیل می دانند.