به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه «الاخبار» لبنان با انتشار گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: چند هفته پیش، یکی از مسئولان برجسته وزارت خارجه سوریه در برابر روزنامه‌نگاران از تماس کشورهای اروپایی با دمشق خبر داد و تأکید کرد: شماری از هیئت‌های وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی اروپا به دمشق می آیند و خواستار هماهنگی امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم هستند. مسئولان سوریه نیز در پاسخ اعلام کردند که سوریه تنها با کشورهایی در زمینه امنیتی همکاری می‌کند که در دمشق نمایندگی دیپلماسی داشته باشند.

این مسئول سوری در ادامه اظهارات خود تصریح کرده بود: «کشورهای اروپایی که پیش‌تر روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرده بودند منتظر ابتکار عمل علنی آمریکا هستند تا برای برقراری روابط دیپلماتیک با دمشق اقدام کنند». در واقع رخدادهای دو روز گذشته تقریبا با پیش‌بینی این مسئول سوری تطابق دارد؛ زیرا به محض اینکه جان کری اعلام کرد که آمریکا آماده مذاکره با بشار اسد است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تأکید کرد که این اتحادیه «با نمایندگان دولت اسد مذاکره کرده‌اند تا برای حل بحران راهکاری بیابند. همچنین حل و فصل سیاسی باید همه طرف ها را در بر گیرد».

درست است که اظهارات موگرینی در راستای «توضیح» اظهارات جان کری است، ولی اشارات مهمی به اولویت‌های کنونی غرب در منطقه دارد. ظاهرا فاصله کشورهای غربی با دولت سوریه بازتابی از تأثر هر کدام از این کشورها از خطر گرو‌های تروریستی است که طی 4 سال گذشته در سوریه، عراق، لیبی، مصر و سایر کشورهای عربی رشد کرده‌اند.

اگر چه اظهارات کری موجی از انزجار را در میان برخی از کشورهای هم پیمان آمریکا به ویژه انگلیس و فرانسه به وجود آورد، ولی اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همه حرف‌های دیگر را کنار زد. یک مسئول عربی که با مذاکرات سیاسی جاری بحران سوریه ارتباط دارد، نیز گفت: «همه کشورهای اروپایی به جز انگلیس و فرانسه از برقراری روابط با دمشق ابراز تمایل کردند. ولی پاریس و لندن به خاطر روابطی که با برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه روابط اقتصادی که با عربستان دارند سیاست قبلی خود را اعمال می کنند».

در مقابل، دمشق نیز از مواضع جدید آمریکا و اروپا «استقبالی» نکرد. بشار اسد دوشنبه نیز اظهار داشت: «همچنان اظهارات را می‌شنویم ولی باید منتظر عمل باشیم. آنگاه تصمیم می‌گیریم... تنها گزینه پیش روی ما دفاع از میهن‌مان است. از روز اول نیز برای این مسئله گزینه دیگری نداشتیم».

وی با بیان این مطلب افزود: «هر گونه تغییر بین‌المللی در این راستا که صادقانه باشد، مثبت است... این تغییرات باید با توقف حمایت سیاسی از تروریست‌ها، توقف تأمین مالی و ارسال سلاح و اعمال فشار به کشورهای اروپایی صورت گیرد».

«مانوئل والس» نخست وزیر و «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه اظهارات جان کری را محکوم کردند. والس مدعی شد: «تاز مانی که بشار اسد به عنوان رئیس جمهور در سوریه حضور داشته باشد، هیچ راه حلی وجود نخواهد داشت». فابیوس نیز هر گونه مذاکره با بشار اسد را رد کرد.

در همین راستا، موگرینی نیز تأکید کرد که منظور کری از مذاکره، این نیست که مستقیما با بشار اسد مذاکره کند، بلکه قصد وی مذاکره با نظام سوریه است. وی همچنین اظهار داشت که «از رهگذر یک روند سیاست مذاکره‌ای انتقالی که در آن طرف‌های درگیر از جمله نمایندگان دولت سوریه حضور داشته باشند می‌توان بحران سوریه را حل کرد».

وزارت خارجه آمریکا به خاطر اینکه موج خشمی را کنترل کند که اظهارات کری به وجود آورد، «جنیفر ساکی» سخنگوی این نهاد اعلام کرد که منظور دیپلماسی آمریکا این نبود که بشار اسد خودش در مذاکرات حضور داشته باشد و وزیر خارجه از واژه اسد به عنوان خلاصه‌ای از همه نظام سوریه هستند.