به گزارش پارس ، سعدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بازتاب اظهارات اخیر مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی (درباره حوزه تمدنی ایران و همسایگان) در منطقه، گفت: اظهارات آقای یونسی به عنوان عضو رسمی دولت، از سوی مخاطبان به نوعی یک موضع رسمی تلقی شده است؛ حال آنکه موضع رسمی جمهوری اسلامی توسط مقامات دارای صلاحیت اظهارنظر در این موارد بیان می‌شود.

وی افزود: با وجود این، به دلیل تبلیغات دشمنان این حرف‌ها به جبهه عربی غربی کمک کرد که جمهوری اسلامی را متهم به دخالت غیرمشروع در امور کشورهای منطقه کنند.

زارعی ادامه داد: این انعکاس در حالی است که حضور حداقلی جمهوری اسلامی در کشور سوریه به درخواست رسمی دولت این کشور بوده و حضور جمهوری اسلامی به صورت محدود در کنار مردم و نیروهای امنیتی و نظامی عراق نیز با درخواست رسمی دولت این کشور بوده است و در هیچ جای دنیا کمک رسمی به یک دولت، مغایر با حقوق بین‌الملل و تمامیت ارضی کشورها نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در رابطه با کمک ایران به حزب‌الله لبنان نیز چنین وضعیتی وجود دارد و این کمک در مسیر امنیت لبنان بوده و دولت این کشور نیز از روابط ایران و حزب الله خرسند است؛ در یمن نیز اگر جمهوری اسلامی به طور کلی و رسانه ای کمکی انجام می‌دهد، در واقع برای حمایت از مردمی است که برای استقلال و آزادی خود تلاش می‌کنند و از حمایت حدود ۹۰ درصد جمعیت خود برخوردارند.

* غربی‌ها به دنبال مدل‌سازی مداخلات خود و نسبت دادن آن به ایران هستند

وی تأکید کرد: این فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران مداخله نیست، اما غربی‌ها تلاش می‌کنند تا یک نوع مدل‌سازی و کپی‌کاری از مداخلات خود در جهان اسلام را ترسیم کرده و به ایران نسبت دهند؛ در حالیکه فاصله و تفاوت رفتار ایران با این رفتار غربی‌ها مشخص است.

زارعی با اشاره به بازتاب سخنان یونسی گفت: مردم عراق و دولت این کشور چندان از این سخنان تأثیر نپذیرفته‌اند، اما اظهارات آقای یونسی دولت عراق را در شرایطی قرار داد که یا باید سکوت می‌کردند و یا باید واکنش نشان می‌دادند؛ اگر دولت عراق سکوت می‌کرد، از سوی گروه های رقیب شیعه مورد این سوال قرار می‌گرفت که چرا در برابر اظهاراتی که با استقلال و تمامیت ارضی کشور مرتبط است، موضع نگرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از سوی دیگر، واکنش دولت عراق در برابر این اظهارات نیز این شائبه را برای برخی‌ها به وجود می‌آورد که روابط تهران و بغداد بحرانی شده است؛ لذا عملاً آقای یونسی برای دولت عراق دردسر درست کرده است.

وی تصریح کرد: هرچند دولت عراق تنها واکنش مختصری نشان داد که حتی نامی از جمهوری اسلامی نیز در آن برده نشده و این نشان می‌دهد که بین جمهوری اسلامی و عراق مشکلی وجود ندارد، اما اگر آقایان در اظهارات خود تامل و دقت بیشتری داشته باشند، هیچ گاه مشکلی بین دو کشور رخ نخواهد داد.

علی یونسی ۱۸ اسفندماه در بخشی از سخنان خود در نشست «هویت ایرانی»، اظهار داشت: «در حال حاضر، عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست؛ بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته، چراکه جغرافیای ایران و عراق غیرقابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است، پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم». این بخش از سخنان وی، واکنش‌های منفی را از سوی وزارت امور خارجه عراق و صاحبنظران مسائل منطقه‌ای در داخل کشور به دنبال داشته است.