به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه‌های آفتاب یزد، آرمان و مردم‌سالاری روز گذشته مصاحبه‌هایی با هاشمی رفسنجانی منتشر کردند. پیش از این هم در هفته گذشته روزنامه‌های شرق و فرهیختگان گفت‌وگوهای مشابهی را نشر داده بودند. آقای هاشمی در مصاحبه با آفتاب یزد و در پاسخ این سوال که به نظر شما آیا رابطه با آمریکا باید برقرار شود، به جمله مشروط امام استناد می‌کند اما نتیجه نادرست خود را می‌گیرد! او در پاسخ سؤال آفتاب یزد می‌گوید: البته اگر به عنوان نظر پرسیده می‌شود بله! به نظر من این رابطه باید برقرار شود. من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیات‌شان آنها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوع دائمی می‌ماند و کسی جرات نمی‌کند آنها را حل کند. ایشان چند مورد را عمل کردند این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن» مفهومش روشن بود، یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خب من هم نظرم همین است. اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود. منتها این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل کنم.
آقای هاشمی توضیح نمی‌دهد که آیا آمریکا آدم شده و از موضع متساوی رفتار می‌کند که می‌گوید باید با آمریکا رابطه داشته باشیم؟ اگر این‌گونه است پس چرا مدام تحریم‌ها را شدت بخشیده و تأکید نموده‌اند رژیم تحریم‌ها را بر نخواهند چید یا به قول جان کری فردای توافق با ایران سراغ تحریم‌های دیگر می‌رویم.
آقای هاشمی در بخش دیگری از مصاحبه می‌گوید برنامه داشتم برای احیای روابط با عربستان و روی آن توافق هم شده بود اما کارشکنی کردند و نشد. او البته شیطنت‌های متعدد رژیم عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی و تلاش برای کاهش قیمت نفت در دوره دولت مورد حمایت خود را مسکوت گذاشت.
پیش از این معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه شرق تصریح کرده بود بوسه عبدالرحمن عرفان بر پیشانی هاشمی در دیدار وی (اول اردیبهشت‌ماه) موجب فراخوان سفیر از سوی ریاض شده و از آن تاریخ نیز دیگر وی به محل ماموریت خود مراجعت نکرده است. به عبارت دیگر ابراز محبت دیپلمات سعودی، با توبیخ وی از سوی مقامات مافوق در پادشاهی عربستان مواجه شد.
هاشمی همچنین در مصاحبه با روزنامه آرمان و درباره عملی نشدن برخی وعده‌های دولت اذعان کرد: اشکال کار این بود؛ روزهایی که آقای روحانی وعده می‌داد وعده مشروط نمی‌داد و می‌گفت این کار را می‌کند. می‌دانست که ابزار دست دولت نیست.
هاشمی درباره آخرین دیدار با رهبری می‌‌گوید «یکی دو هفته پیش بود. من خدمتشان رفتم که بگویم ]در مذاکرات هسته‌ای[  سخت‌گیری نکنیم و می‌خواستم بیشتر توضیح دهم. صحبت‌هایم را کردم ولی ایشان آخرش گفت که دیروز آقای روحانی اینجا بود و از اینجا راضی رفت، شما نگران نباشید.»