به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اظهارات علی یونسی را در شماره امروز خود گزارش داده و آن را بازتاب داده است.

این روزنامه با تیتر «نمایندگان ایرانی خواستار عزل مشاور امور اقلیت های روحانی شدند» به این موضوع پرداخته و مصاحبه‌های برخی نمایندگان مجلس را در این خصوص بازتاب داده است.

این روزنامه وابسته به خاندان سعودی می‌نویسد: پس از اظهارات علی یونسی مشاور امور اقلیت‌های رئیس‌جمهور ایران، حملات گسترده‌ای علیه وی در ایران انجام شده است. الشرق الاوسط نوشت که علی یونسی هفته گذشته طی اظهاراتی، گفته بود:در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست». این در حالی است که یونسی در پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره اظهاراتش، با بیان اینکه آنچه در رسانه ها در مورد کشور عراق از وی نقل شده است موضوعی تاریخی و فرهنگی است، گفت: مطلبی که در مورد عراق در رسانه از قول بنده نقل شده موضوعی تاریخی و تمدنی در زمان ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان بوده و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مرزشکنی، تجاوز و دخالت در امور داخلی سایر کشورها مخالف است و رویکرد و سیاست اصلی ایران احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سایر کشورهای منطقه است.

به نوشته الشرق الاوسط ، «اسماعیل کوثری» عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس، خواستار استعفای «علی یونسی» شده و اظهارات وی را به ضرر مصالح ملی توصیف کرده است.

کوثری در این مصاحبه گفته است: اظهارات یونسی در مورد آن‌چه که آن را امپراتوری فارسی و رابطه آن با کشورهای همسایه خوانده است، یک نظر شخصی بوده و به موضع رسمی ایران مربوط نمی‌شود.

همچنین «محمد صالح جوکار» عضو دیگر کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در گفت‌و‌گو با فارس، با اظهار تأسف از اظهارات یونسی، گفته‌های وی را ضربه به اتحاد اسلامی دانست.

الشرق الاوسط ادامه می‌دهد: در همین حال «محمد حسن آصفری» دیگر نماینده مجلس ایران نیز در گفت‌و گو با فارس می‌گوید: این اظهارات با منافع ملی کشور در تعارض است.

وی در این ‌گفت‌و‌گو می‌افزاید: یونسی پیش از این منصب وزارت اطلاعات را بر عهده داشته است و انتظار می‌رود پیش از سخن گفتن در مورد آن فکر کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در انتها نیز نوشته‌های حمید رسایی را در سایت شخصی خود آورده و انتقادات این نماینده مجلس از علی یونسی را نیز بازتاب داده است.

اظهارات مشاور رئیس‌جمهور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشته و موجب موج سواری رسانه‌های همسو با جریان سعودی در منطقه شده است. این اظهارات که همراه با آخرین پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردمی عراق با کمک مستشاری جمهوری اسلامی ایران در تکریت و استان صلاح الدین بوده است، به منزله آب به آسیاب دشمن ریختن بوده و موج ایران هراسی را در منطقه شدت داده است.