به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر ، آدمیرال ویلیام گورتنی ، رئیس مرکز فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، اعلام کرد روسیه پیوسته توان بالیستیک خود را افزایش می دهد و این مسئله می تواند در درازمدت به تهدیدی بالقوه برای امنیت آمریکا تبدیل شود.

این مقام بلندپایه نظامی آمریکا که در برابر سناتورهای کنگره سخن می گفت، افزود روسیه پیوسته در تلاش برای تولید و استقرار موشک های دوربرد کروز مجهز به کلاهک های متعارف است که قابلیت پرتاب از جنگنده ها، زیردریایی ها و همچنین از روی خشکی را دارند.

اگر این تلاش ها ادامه پیدا کند، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی در آینده برای تامین امنیت منطقه در برابر حملات هوایی، دریایی و بالیستیک احتمالی روسیه، با مشکلات فزاینده ای روبرو خواهد شد.

در شرایطی که اختلافات آمریکا و روسیه در رابطه با بحران اوکراین تشدید شده است،مقامات آمریکایی در این اواخر بارها اعلام کرده اند نیروهای مسلح روسیه به ویژه نیروی هوایی راهبردی این کشور فعالیت های خود را به طرز چشمگیری افزایش داده اند. اما روسیه نیز در پاسخ به این انتقادات، افزایش بی سابقه فعالیت های نظامی ناتو را در نزدیکی مرزهای روسیه محکوم کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اخیرا هشدار داد مسکو آمار و ارقامی در اختیار دارد که نشان می دهد فعالیت های نیروی هوایی ناتو در منطقه به طرز محسوسی از فعالیت های نیروی هوایی روسیه بیشتر شده است.

از اول ماه مه شمار هواپیماهایی که ناتو در چارچوب ماموریت خود با هدف تقویت امنیت حریم هوایی حوزه بالتیک در برخی از کشورهای این منطقه از جمله لیتوانی مستقر کرده، دو برابر شده و به هشت فروند رسیده است. ناتو همچنین چهار فروند جنگنده اف شانزده نیروی هوایی دانمارک را به استونی اعزام کرده است. اواخر آوریل گذشته نزدیک به ششصد نظامی آمریکایی برای شرکت در تمرینات نظامی مختلف با کشورهای حوزه دریای بالتیک وارد این منطقه شدند.

ناتو در رابطه با بحران اوکراین نیز یک رشته تدابیری را به منظور تقویت امنیت متحدان خود در اروپا به ویژه شرق این قاره به اجرا گذاشته است. در این راستا، ناتو گشتی های هوایی خود را در کشورهای حوزه دریای بالتیک افزایش داده و نیروهای کمکی به دریای بالتیک و مدیترانه اعزام کرده است. هواپیماهای جاسوسی این سازمان پیوسته در حریم هوایی کشورهای لهستان و رومانی در حال پرواز هستند.