به گزارش پارس ، فارس به نقل از رویترز خبر داد، نخست وزیر هند آقای نارندرا مودی بعد از دیدار با رئیس جمهور سریلانکا آقای ماتریپالا سیریسنا اعلام کرد که بانک مرکزی هند با بانک مرکزی سریلانکا وارد یک پیمان پولی به ارزش معادل ۱.۵ میلیارد دلار شده است.

آقای مودی به خبرنگاران گفت: این پیمان به روپیه سریلانکا کمک می کند که ثبات ارزش خود را حفظ نماید.

این پیمان برای سریلانکا مهم است؛ چرا که روپیه این کشور از ابتدای ژانویه تحت فشار بوده و کاهش ارزش ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است. تلاش بانک مرکزی این کشور برای دفاع از روپیه با فروش دلار نیز در کاهش ارزش رویپه سریلانکا چندان موثر نبوده است. در حال حاضر، هر روپیه هند معادل ۲.۱۲ روپیه سریلانکا است.

آقای مودی گفت: همکاریهای اقتصادی قطبهای کلیدی در ارتباطات ما است. پیشرفتی که ما تاکنون داشته ­ایم، نشان دهنده تعهد ما به همکاریهای اقتصادی گسترده تر است. من دغدغه شما را در مورد تجارت با هند درک می کنم و تلاش می کنم که آنرا مورد توجه قرار دهم.

 پیمان پولی راهکاری است که در زمان کمبود نقدینگی دلاری، برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی بکار می­رود. مطابق این پیمانها، بخشی از تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور، بجای استفاده از دلار، با بکارگیری همزمان پولهای ملی کشورهای مبدا و مقصد تجارت انجام می شود. در سالهای اخیر، فشار ناشی از تحریم بانکی و کمبود نقدینگی دلاری، اقتصاد ایران را دچار مشکلات بزرگی کرد، اما متاسفانه بانک مرکزی ایران برای امضای پیمان پولی دوجانبه هیچ اقدامی انجام نداد تا شاهد نوسانات شدید نرخ دلار در بازار ایران باشیم.