به گزارش پارس به نقل از تسنیم، روزنامه ایندیپندنت انگلستان با اشاره به تنش‌هایی که اخیرا در روابط سوئد و عربستان سعودی پدید آمده، بالاخص قطع مراودات تسلیحاتی دو کشور از جانب استکهلم می‌نویسد:


برای دهه‌ها، ذخایر انرژی گسترده عربستان سعودی و جایگاه استراتژیک این کشور در خاورمیانه باعث شده که کشورهای غربی به صورت مؤدبانه از کنار قوانین سخت‌گیرانه مذهبی و نیز سابقه حقوق بشری وحشتناک سعودی‌ها رد شوند.

علی‌ الاحمد، مدیر مؤسسه امور خلیج فارس می‌گوید: "این نشان می‌دهد که در دیدگاه 50 ساله غربی مبنی بر اینکه ما نمی‌توانیم کاری با عربستان سعودی داشته باشیم، تغییری رخ داده است."

این استانداردهای دوگانه غربی در قبال عربستان سعودی سال گذشته به اوج خود رسید. پس از اینکه گروه داعش شروع به سر بریدن گروگان‌های آمریکایی کرد، عربستان سعودی  - یکی از متحدین کلیدی ائتلاف آمریکا علیه داعش - سر از تن چندین نفر از محکومین به مرگ جدا کرد.

سیاستمداران آمریکایی به صورت مداوم به لعن ایران پرداخته و جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از تروریسم و سرکوب مخالفین متهم می‌کنند. اما عربستان سعودی یک سیستم به مراتب غیردموکراتیک‌تری دارد و به عنوان حامی اصلی سلفی‌گری، نقش منحصر به فردی در خلق گروه‌های تروریستی بنیادگرا در خاورمیانه و جنوب آسیا داشته است.

ایندیپندنت در ادامه با اشاره به جلوگیری از سخنرانی مارگوت والستورم، وزیر خارجه سوئد، درباره دموکراسی و حقوق زنان در نشست اتحادیه عرب در قاهره می‌نویسد:

سعودی‌ها ظاهرا درباره اظهارات وی نگران بودند زیرا سال گذشته سوئد تبدیل به یکی از مهمترین کشورهای اروپایی شد که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. والستروم در آن زمان گفت که این حرکت به منظور "حمایت از آنهایی انجام گرفته که به مذاکره اعتقاد دارند نه خشونت،" اما این اقدام بیشتر به منزله ضربه‌ای به کابینه دست راستی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ قلمداد شد.

الاحمد می‌گوید: "عربستان و برخی کشورهای دیگر در حال از دست دادن موقعیت خود به عنوان صدای سیاسی فلسطینی‌ها هستند. اکنون کشوری به مانند سوئد می‌توان از ریاضی بپرسد که اخیرا چه کاری برای فلسطین انجام داده است."

لئونید برشیدسکی از بلومبرگ می‌نویسد که تصمیم سوئد پس از چندین ماه تأمل به دست آمد. اما احتمالا یک نکته آغازین در تغییری اروپایی در نحوه برخورد با عربستان سعودی است.