به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، پس از نشست هیئت های عالی رتبه دو کشور، با حضور آقایان روحانی و بردی محمداف، اعضای کابینه، 16 سند همکاری نیز امضا کردند .


امضای این اسناد، راه های گسترش همکاری تهران ـ عشق آباد را در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی، علمی و فناوری بیش از پیش هموار کرد.

رئیس جمهوری شامگاه چهارشنبه و در پی امضای ۱7 سند که راه همکاری های همه جانبه تهران – عشق آّباد را بیش از پیش هموار می سازد، به سفر دوروزه رسمی خود به ترکمنستان پایان داد و عشق آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

آقایان روحانی و بردی محمداف در نشست مشترک هیئت های عالی رتبه دو کشور اعلام کردند: مصمم هستند حجم مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی  ایراو ترکمنستان تا ۱۰ سال آینده، به ۶۰ میلیارد دلار برسد .

در دیدار دو جانبه رئیسان جمهور ایران و ترکمنستان هم آقایان روحانی و بردی محمداف بر گسترش همکاری های همه‌ جانبه تهران ـ عشق‌آباد تاکید کردند .  

رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار به گسترش همکاری های تهران – عشق آباد در سال های اخیر اشاره و بر استفاده از همه ظرفیت‌ های کنونی برای توسعه بیش از پیش روابط تاکید کرد .

آقای روحانی با استقبال از دعوت آقای بردی محمد اف برای شرکت در همایش " صلح، دوستی و بی‌طرفی" که در پایان سال میلادی کنونی در ترکمنستان برگزار خواهد شد، خاطر نشان کرد: ایران همواره طرفدار و حامی سیاست صلح و دوستی ترکمنستان بوده است.

رئیس‌ جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار گفت: روابط دوجانبه تهران – عشق‌آباد در سال‌های اخیر با توجه به افزایش همکاری‌ ها در عرصه‌های مختلف، مفهوم جدیدی پیدا کرده است.

بردی محمداف با اشاره به گسترش روابط بازرگانی و تجاری دو کشور در زمینه مبادلات نفت و گاز، حمل و نقل، کشاورزی و آب و برق، افزود: ظرفیت‌های خوبی برای ارتقاء بیشتر این مبادلات وجود دارد که کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دو کشور باید به عنوان هماهنگ کننده، این ظرفیت‌ها را فعال کند . وی همچنین خواستار گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های علمی، ورزشی و گردشگری شد

رئیس جمهور ترکمنستان صبح امروز در کاخ آغوزخان عشق آباد به طور رسمی ااز رئیس جمهوری اسلامی کشورمان استقبال کرد.
                   
همایش تجاری ایران و ترکمنستان نیز امروز با حضور رئیسان جمهور و بخش خصوصی دو کشور برگزار شد.
آقای روحانی که در صدر هیات عالی رتبه سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به ترکمنستان سفر کرده بود، پیش از ترک عشق آباد، در ضیافت شامی که "قربانقلی بردی محمد اف" رییس جمهوری ترکمنستان به افتخار ایشان برگزار کرده بود، شرکت کرد.

دکتر روحانی در دیدار رسمی خود از عشق آباد ضمن دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری ترکمنستان، در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌ رتبه دو کشور نیز شرکت کرد.

سخنرانی در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی و ترکمنستانی و شرکت در کنفرانس مطبوعاتی از دیگر برنامه های رییس جمهوری در این سفر بود.