به گزارش پارس به نقل از ایسنا، تا پیش از ساعت ۸:۳۰ که جلسه آغاز شد ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در جلسه حاضر بودند.

آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در جایگاه ریاست و آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دری نجف‌آبادی در جایگاه هیأت رئیسه نشسته بودند و عکسی از مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در کنار آیت‌الله شاهرودی قرار داشت.

رأس ساعت ۸:۲۳ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی به همراه برادرش حسین فریدون که دستیار ویژه رییس‌جمهور است، وارد جلسه شد و روی صندلی شماره ۶ نشست. پس از چند ثانیه نیز آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی وارد مجلس شد و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات که در کنار روحانی نشسته بود جای خود را به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داد تا او روی صندلی شماره ۷ خبرگان رهبری بنشیند.

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و آیت‌الله محمد امامی کاشانی رأس ساعت ۸:۳۰ دقیقه وارد جلسه شدند. جلسه در ساعت ۸:۳۰ با قرائت قرآن توسط کریم منصوری آغاز شد و پس از آن آیت‌الله هاشمی شاهرودی نطق پیش از دستور جلسه را ایراد کرد.

آیات محمدتقی مصباح یزدی، محمدعلی موحدی کرمانی و عباس واعظ طبسی از جمله نمایندگانی بودند که پس از ساعت ۸:۳۰ در حین نطق آیت‌الله شاهرودی وارد سالن اجلاس خبرگان رهبری شدند.

پس از پایان نطق آیت‌الله معظمی برای نطق خود پشت تریبون رفت و قرار شد پس از نطق‌های پیش از دستور انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس خبرگان رهبری در دستور جلسه قرار گیرد. همچنین قرار است در جلسه امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گزارشی را از مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان خبرگان رهبری ارائه دهد.

در انتخابات هیات رییسه نیز آیت‌الله محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید.

در اجلاسیه هفدهم مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمد یزدی با اخذ ۴۷ رای از ۷۳ رای توانست ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده بگیرد.

این انتخابات به دور دوم کشیده شد. کاندیداهای دور اول، آیات محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و مومن بودند که آیت‌الله هاشمی شاهرودی به علت تعدد کاندیداها انصراف داد و به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم این انتخابات آیت‌الله یزدی با ۴۷ رای از ۷۳ رای به ریاست خبرگان رسید و سایر آرای ماخوذه را اکبر هاشمی رفسنجانی رقیب آیت‌الله یزدی از آن خود کرد.