پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اميد اديب- وزير امور خارجه کشورمان 3 روز پيش در گفت وگو با شبکه ان بي سي آمريکا گفت: «نتانياهو از سال ۱۹۹۲ دائما تکرار مي‌کند که ايران ظرف يک، دو و سه سال آينده بمب هسته‌اي‌ مي‌سازد» اين گفته ظريف بهانه‌اي‌ شد تا مروري داشته باشيم بر 23 سال دروغ‌هاي‌ نتانياهو در مورد برنامه هسته‌اي‌ ايران.

NetanyahuBomb2

اسرائيل چه دارد؟
اما بد نيست نتانياهو نگاهي هم به برنامه هسته‌اي‌ رژيمش بيندازد؛ مخفيانه ترين فعاليت هسته‌اي‌ جهان و عدم وجود هرگونه خبر رسمي در مورد تعداد بمب‌هاي اتمي، حدس زده مي‌شود اين رژيم صاحب 75 تا 400 کلاهک هسته‌اي باشد، عدم پايبندي به هيچ کدام از معاهده‌هاي‌ مرتبط با سلاح‌هاي کشتار جمعي و ...

6 تا 7 ماه ديگر
دروغ‌هاي‌ نتانياهو فقط مصرف بين المللي نداشت. وي بارها در فلسطين اشغالي نيز از نزديک بودن رسيدن ايران به بمب هسته‌اي‌ گفته بود. به عنوان مثال در گفت وگويي غيرعلني در سال 2012 که رسانه‌ها آن را فاش کردند، گفت ايران چند ماه با دستيابي به توانمندي‌هاي هسته‌اي ساخت سلاح فاصله دارد. او در مصاحبه‌اي‌ با رويترز هم گفت ايران بين 6 تا 7 ماه با ساخت بمب فاصله دارد.

NetanyahuBomb

يک سال ديگر
اوج تاريخ سازي آمريکايي ترين نخست وزير رژيم صهيونيستي، در سخنراني سالانه وي در سازمان ملل بود؛ جايي که در صحن علني مجمع عمومي سازمان ملل با ارائه يک نقاشي از يک بمب ادعا کرد ايران تقريباً يک سال با ساخت بمب فاصله دارد.

يک يا دو سال ديگر
بر اساس اسناد افشاشده ويکي ليکس، نتانياهو در سال 2009 که نامزد انتخابات نخست وزيري بوده به هيئتي از نمايندگان کنگره هشدار داده که ايران احتمالاً «يک يا دو سال» با توان ساخت سلاح هسته‌اي فاصله دارد.

ايران 3 تا 5 سال ديگر بمب مي‌سازد
نتانياهو که آن سال عضو حزب «ليکود» بود، براي اولين بار به اهميت جنجال سازي درباره برنامه هسته‌اي ايران پي برد و خطاب به نمايندگان کنگره گفت «ايران بين 3 تا 5 سال با ساخت بمب فاصله دارد.»

بسيار نزديک است
بالاخره سياست ايران هراسي نتانياهو در سال 1996 جواب داد و وي نخست وزير رژيم صهيونيستي شد. او در يکي از اولين سخنراني‌هاي خود گفت: «دستيابي ايران به بمب هسته‌اي که بسيار نزديک است، مي‌تواند فاجعه  باشد، نه تنها براي کشور من وخاورميانه، بلکه براي کل بشريت.»

چند هفته ديگر
نتانياهو که دو هفته تا انتخابات و چهار هفته تا ضرب‌الاجل توافق هسته‌اي ايران و 1+5 فرصت داشت، عليرغم مخالفت هايي که بعضا وجود داشت، هفته گذشته به کنگره آمريکا رفت و جدا از اين که اعتراف کرد که "ايران بر چهار پايتخت عربي و دو تنگه هرمز و باب المندب تسلط کامل دارد"،گفت؛«در صورت حصول توافق هسته اي، عمده ترين حامي تروريسم در جهان (ايران) مي‌تواند چند هفته با داشتن يک زرادخانه هسته‌اي‌ فاصله داشته باشد.»

5 سال ديگر
در سال 1995 هنگامي که موعد قبلي نتانياهو رسيده بود، مجدداً در کتابي به نام "مبارزه با تروريسم" از دستيابي سه تا پنج ساله ايران به بمب سخن گفت.

NetanyahuBomb1

چه کسي براي نتانياهو کف مي‌زند؟
نتانياهو دروغ‌هاي‌ ديگري هم در مورد ايران گفته بود؛ از اظهارنظر در مورد مشارکت در انتخابات‌ها و پوشيدن شلوار جين گرفته تا موعد حمله نظامي اسرائيل به ايران. قطعاً دروغ‌هاي‌ نتانياهو پاياني نخواهد داشت، اما چه کسي قرار است براي او کف بزند؟ امروز اين دروغ‌ها مخاطب زيادي ندارد و گستره مقام هايي که براي او کف مي‌زنند محدود است به تعدادي از نمايندگان جمهوري خواه کنگره (که وابستگي شديدي به لابي صهيونيستي دارند) و برخي کشورهاي عربي مرتجع منطقه.

NetanyahuBomb4

بر باد رفت...
چهارم اسفند 93 بود که شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي قطر و روزنامه انگليسي گاردين براساس اطلاعاتي که از سرويس‌هاي اطلاعاتي آفريقاي جنوبي به‌دست آورده بودند فاش کردند که يک ماه بعد از سخنراني مصور نتانياهو در سال 2012 سرويس اطلاعاتي اين رژيم در دوره رياست ميرداگان به اين نتيجه رسيده بود که ايران اصلا به‌دنبال بمب هسته‌اي نيست. عده‌اي‌ افشاگري اين اسناد در مقطع فعلي را تحت مديريت دولت اوباما مي‌دانند.