به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدحسن زدا در نشست خبری خود اظهار داشت: سال ۹۳ سالی درخشان در حوزه بیمه‌گری سازمان تأمین اجتماعی بوده است و اتفاق‌های مهمی رخ داده که امیدواریم جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان از آن استفاده لازم را برده باشند.

وی ادامه داد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بیمه‌گری در حال تدوین است و سازمان تأمین اجتماعی در تهیه برنامه ششم توسعه نقش فعال و موثری دارد که در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

زدا بیان داشت:‌ برای نخستین بار صورت‌حساب بدهی کارفرمایان ۶ ماهه ارائه شده است و به پیوست صورتحساب ریز محاسبات نیز به کارفرمایان ارائه شده است.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه هیأت‌های رسیدگی به اعتراض کارفرمایان از ۸ ماه به ۳ ماه کاهش یافته است، گفت: در تلاش هستیم در سه ماهه اول سال ۹۴ این سه ماه نیز به یک ماه کاهش یابد و در حوزه بازرسی‌ها و اجرائیات نیز بیشتر از ۵۰ درصد از برنامه ابلاغی جلوتر هستیم.

وی افزود: بیمه رانندگان، کارگران ساختمانی، حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های اختیاری به صورت غیر حضوری و مکانیزه انجام می‌شود که این اقدام موجب شده است از ۳.۵ میلیون بار مراجعه به شعبات سازمان تأمین اجتماعی کاهش یابد.

زدا درباره سوابق ایثارگران اظهار داشت: ماده ۴۵ قانون برنامه پنجم توسعه که مرتبط با سوابق ایثارگران بود مغفول مانده بود که بخشنامه آن تهیه شده است و ایثارگرانی که مجبور به انتقال دستگاه‌ شده‌اند تا ۱۵ سال هزینه‌های این انتقال را دولت تقبل می‌کند.

وی افزود: در سال ۹۳ مشکلات نی‌برهای شرکت کارون و هفت‌تپه حل شد و گروه اول نیز بازنشسته شدند و دیگر شاهد تجمع این افراد نیستیم و مشکلات کارگران نساجی مازندران نیز در حال پیگیری و حل شدن است.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار داشت: افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار بودند مشکل ۷ هزار و ۳۰۰ روز را داشتند که بر اساس آن اگر فردی بیشتر از ۱۰ روز غیبت موجه داشت دیگر نمی‌توانست با ۲۰ سابقه متوالی بازنشسته شود که سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری این ۱۰ روز را به یکسال افزایش داد تا گروه زیادی بتوانند از این آیین‌نامه استفاده کنند.

زدا گفت: در گذشته برای تأمین اعتبار تعویض و یا صدور شناسنامه باید به شعبه‌ای مراجعه می‌شد که دفترچه صادر شده است ولی هم اکنون برای این اقدامات می‌توانند بیمه‌شدگان به تمامی شعبات تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: در سال جاری بر اساس سیاست‌های جدید جمعیتی، مشکل بیمه شدن فرزند سوم به بعد حل شد و دیگر فرزندان سوم به بعد مشکلی برای بیمه شدن ندارند.

زدا خاطر نشان کرد: در ۱۴ استان نیز هیأت تجدید نظر مستقر شدند که دیگر برای دریافت مطالبات خود به تهران مراجعه نکنند.

وی درباره قراردادهای پژوهشی که دارای مشکلاتی بود، بیان داشت: مشکلات این قراردادها حل شده است و دانشگاه‌ها طی مکاتباتی که داشتند از این اقدام برای حل مشکلات تشکر کردند.

وی گفت: اروتز و پروتز بیمه‌شدگان نیز اصلاح شده و در بعضی از اقلام آن ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: مصوبه‌ای در خصوص ماده ۱۰ نوسازی وجود دارد که بر اساس آن کارفرمایان می‌توانند به صورت اختیاری سهم خود و دولت را پرداخت کنند تا بدون شرط سنی و با ۲۵ سال سابقه بتوانند کارگران خود را بازنشست کنند.

وی خبر داد:‌ در سال ۹۴ تمام پرداخت‌های سازمان به صورت متمرکز انجام خواهد شد و این اقدام در حوزه مستمری‌ها بیمه‌بیکاری و کارفرمایان است. کارگزاری‌های تأمین اجتماعی در سال ۹۳ حدود ۴۰ میلیون بار مراجعه و کار بیمه‌ای را انجام دادند که کمک بزرگی به سیستم اصلی سازمان است.

* مشاهده پرونده محاسباتی کارفرمایان

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: کارفرمایان می‌توانند از امروز با مراجعه به سایت WWW.SAMT.TAMIN.IR پرونده محاسباتی خود را مشاهده کنند و بر اساس آن محاسبات لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای فعال در کشور داریم که حدود ۵ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار هستند. بر همین اساس وقتی آسیب‌شناسی صورت گرفت مشخص شد که دوره محاسباتی سالیانه موجب می‌شود که میزان جرایم کارفرمایان به عدد بزرگی برسد که نتوانند آن را پرداخت کنند که در سال ۹۳ توانستیم با افتتاح این سایت، این مشکل را حل کنیم و با دسترسی به پرونده محاسباتی خود می‌توانند جرایم را به موقع پرداخت کنند.

وی درباره قانون بخشودگی جرایم کارفرمایان نیز اظهار داشت: جریمه و بخشودگی جرایم کارفرمایان در لایحه بودجه دولت پیش‌‌بینی شده بود و در کمیسیون تلفیق نیز رأی آورد ولی زمانی که در صحن علنی مجلس مطرح شد بعضی از نمایندگان اعلام کردند ماهیت بودجه‌ای ندارد و در نتیجه طبق رأی‌گیری از دستور کار مجلس خارج شد و کارفرمایان فعلاً‌ امکان بخشودگی جرایم را ندارند.

* بخشودگی جرایم کارفرمایان مادام‌العمر منتفی می‌شود

وی گفت: در معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد که چرا به بد حسابان توجه شود و به خوش‌حساب‌ها توجهی نکنیم لذا آیین‌نامه جدیدی را در دست تهیه داریم که به زودی آماده می‌شود و بر اساس آن مادام‌العمر بخشودگی جرایم بد حسابان منتفی می‌شود و کارفرمایان خوش‌حساب از مزایای ویژه‌ تأمین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

زدا خبر داد: بر اساس ماده ۵۷ قانون حمایت از خانواده مقرر شده بود، خانم‌هایی که مستمری همسرشان را دریافت می‌کنند در صورت ازدواج مجدد بتوانند این مستمری را دریافت کنند که از ۱۳۹۲.۲.۷ خانم‌هایی که مستمری‌شان به دلیل ازدواج مجدد قطع شده بود مستمری آنها واریز می‌شود.

وی افزود: در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ طی بخشنامه‌ای به ۵۱۹ شعبه تأمین اجتماعی اعلام کردیم که اگر خانم‌هایی مراجعه کردند که از ۱۳۹۲.۲.۷ تا کنون ازدواج کرده‌اند، مستمری آنها مجدداً پرداخت شود.

زدا در ادامه نشست خبری خود عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش خود دارد که حدود ۱۳.۵ میلیون بیمه‌شده اصلی، ۲۳۰۰ نفر مستمری‌بگیر دارد که با افراد تبعی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی گفت: هر ماه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت حقوق انجام می‌شود و امسال نیز ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت عیدی بازنشستگان در بهمن ماه اختصاص دادیم.

وی درباره افزایش حقوق بازنشستگان اظهار داشت‌:‌ آماده هستیم به شرط اعلام به موقع مراجع ذیصلاح در فروردین ماه، حقوق بازنشستگان را بر اساس قانون افزایش دهیم.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید بر اساس ماده ۹۶ و نرخ تورم نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام کند.