به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، "سعدالله زارعی" در ارتباط با عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق برای آزادسازی شهر تکریت از اشغال داعش گفت: عملیات تکریت از چند محورشروع شده و به نظرمی‌رسد، این عملیات در روزهای آینده به نقطه پایانی نزدیک شود. البته ممکن است،  شرایط به گونه‌ای پیش رود که به یک مقدار زمان بیشتری نیاز باشد. این فرضی است که باید به روزهای آینده بسپاریم و ببینیم که عملیات طبق طراحی که انجام شده پیش می رود یا خیر. آیا عراقی‌ها می توانند در فرصت کوتاه این عملیات را به پایان برساند یا خیر.به هرحال آنچه که اکنون به نظرمی رسد این است که فشار سنگینی بر روی نیروهای داعش در تکریت وجود دارد.

عربستان و آمریکا قادر به عملیات زمینی علیه داعش نیستند

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر وزیر خارجه عربستان در دیدار با همتای آمریکای خود در ریاض مبنی بر اینکه ائتلاف ضد داعش در عملیات زمینی علیه این گروه تروریستی شرکت کند، گفت: سعود الفیصل از موضوعی سخن به میان آورده که در توان عربستان و آمریکا نیست که بتوانند علیه داعش عملیات زمینی انجام دهند چراکه عملیات زمینی نیازمند نیرویی است که با نیروهای داعش تناسب داشته باشند. داعشی ها نیروهای نامنظمی هستند که از روش جنگ نامتقارن استفاده می‌کنند و در مقابل آنان تنها نیروهای نامتقارن می‌توانند،  قرار بگیرند. اکنون آمریکا و عربستان نیروهای نامتقارن را در اختیار ندارند. آمریکا طی سال های 2003 تا 2011  تلاش زیادی کرد که بتوانند برشرایط عراق مسلط شوند ولی موفق نشدند و در نهایت هم عراق را ترک کردند. بنابراین، آمریکایی ها، اقبالی به این مسائل یعنی نبرد زمینی با داعش نشان نمی‌دهند همان طوریکه تاکنون هم نشان ندادند. در واقع به نظر می رسد اظهارات سعودالفیصل بیشتر نوعی گلایه گذاری از آمریکایی هاست. به این معنا که فیصل معتقد است که خروج آمریکایی ها از عراق عملا فضا را برای حضور موثر جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده و عراق را به سمت اتحاد با تهران پیشبرده است، بنابریان بیش از گلایه گذاری نمی توان بر روی سخنان سعود الفیصل حساب بازکرد.

آمریکا هیچ نقشی در عملیات تکریت ندارد

وی در پاسخ به این سئوال " با توجه به سخنان مقامات نظامی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن بر عملیات نظامی علیه داعش در عراق نظارت دارد، آیا آمریکا از لحاظ نظامی و اطلاعاتی نقشی در این عملیات دارد؟ " گفت: همانطوری که عراقی ها اعلام کرده اند آمریکا در عملیاتی که طی ماه‌های گذشته در عراق علیه داعش انجام شده هیچ نقشی نداشته است. در عملیات آزاد سازی تکریت نیز هیچ نقشی ندارد. نیازی هم به حضور آمریکایی ها نیست. زیرا عراقی ها خودشان دارای سیستم های پهبادی هستند و اطلاعاتی از صحنه عملیاتی دارند. نیروهای متخصصی هم هستند که سیستم اطلاعاتی و عملیاتی عراق را مدیریت می‌کنند. بنابراین عراق نه احساس نیاز می‌کند و نه اعتمادی به آمریکایی ها دارد. به دلیل اینکه وقتی که آمریکایی ها بخواهند به صحنه  عملیاتی علیه داعش ورود پیدا کنند ، درچارچوب فرماندهی عراق ورود پیدا نمی‌کنند بلکه عملیات آمریکایی‌ها درچارچوب فرماندهی آمریکا انجام می شود و این مسئله برای عراقی ها مشکل ساز است. زیرا اقدامات انفرادی آمریکایی‌ها هنگامی که با اقدامات ارتش عراق هماهنگ نباشد ، کار ارتش عراق را درعملیات علیه داعش سخت تر می‌کند. بنابراین، عراقی ها  خیلی مایل نیستند، آمریکایی ها در این صحنه ورود پیدا کنند.

تاثیر شکست داعش در تکریت بر تحولات سوریه

این کارشناس تحولات خاورمیانه درباره پیروزی ارتش و نیروهای مردمی عراق در عملیات تکریت و تاثیر آن برتحولات منطقه گفت: این پیروزی ثابت می‌کند که عراق دارای توانایی های بسیار خوبی برای دفاع از امنیت خودش است و از طرف دیگر ثابت می‌کند، داعش در مواجه با ملت عراق کاری از پیش نبرند. همچنین این پیروزی شبکه های تروریستی نظیر داعش را درسطح جهان با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. درحقیقت، شکست داعش سبب کاهش جذب نیرو به این گروه تروریستی می شود. یعنی داعش را در شرایطی قرار می دهد که نفرات کمتری رغبت خواهند کرد، به این گروه تروریستی بپیوندند. این موضوع سبب می شود تا برخورد با داعش و نیروهای شبه داعش در سطح دنیا بهتر شود. مسلما شکست داعش در عراق اولین تاثیرش را روی سوریه می‌گذارد. عملیات علیه این گروه تروریستی در استان‌ها که تا حدی تحت اشغال داعش قرار دارند، آسان می شود و پاکسازی سوریه از این نیروها فراهم خواهد شد. همچنین شکست داعش در عراق بر روی آفریقا تاثیر می‌گذارد و گروه های تروریستی مثل بوکوحرام که در نیجریه فعالیت می کند، زمینه انجام عملیات علیه آن به نوعی فراهم  می شود.