رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ایتالیا در این‌باره گفته بود «برای حل و فصل مسئله هسته‌ای هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد، اساس مذاکرات هسته‌ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دوجانبه است و به اعتقاد ما همه تحریم‌ها باید در یک لحظه برداشته شوند.»
به گزارش رجانیوز تاکید روحانی و ظریف بر لغو تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات هسته‌ای در حالی است که مقامات آمریکایی اعلام کردند در صورت محقق شدن ۸ شرط زیر با تعلیق بخشی از تحریم‌ها موافقت می‌کنند. این شروط عبارتند از:
۱- رفع تحریم‌ها فقط مربوط به تحریم‌هایی می‌شود که تحت عنوان فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد.
۲- در صورت توافق نهایی تحریم‌ها تعلیق می‌شود و لغو نخواهد شد.
۳- تحریم‌هایی که به صورت احتمالی تعلیق خواهد شد فقط تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای است و تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم را شامل نمی‌شود.
۴- پس از توافق نهایی نیز بلافاصله تحریم‌ها تعلیق نخواهد شد بلکه باید در ابتدا ایران تعهدات خود را اجرا کند.
۵- آژانس باید فعالیت‌های ایران را تایید کند.
۶- پروتکل الحاقی از سوی ایران به اجرا درآید.
۷- رضایت و رای‌گیری کنگره به منظور تعلیق تحریم‌ها لازم است بدون رضایت کنگره تحریمی تعلیق نمی‌شود.
۸- برنامه موشکی ایران مورد بازبینی قرار بگیرد و به صورت جدی محدود شود.
رهبر معظم انقلاب دهه فجر سال جاری در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند یکی از نتایج توافق نهایی که در آن عزت و استقلال مردم ایران باید حفظ شود، لغو تمامی تحریم‌ها باشد:
«همه آنچه هم قرارداد بسته می‌شود بین مسئولین ما و بین طرف مقابل، باید روشن، واضح، غیرقابل تفسیر و تأویل باشد. این‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبه کردن و چک و چانه زدن، کار خود را پیش می‌برد- بتواند باز سر قضایای گوناگون، بهانه‌گیری کند، دبه دربیاورد، کارها را مشکل بکند؛ نه، همه اینها برای این است که سلاح و حربه تحریم از دست دشمن خارج بشود. اگر بتوانند این کار را بکنند خوب است. البته باید به معنای واقعی کلمه تحریم از دست دشمن خارج بشود، تحریم برداشته بشود؛ توافق به این صورت [بشود]؛ و الا اگر چنانچه در این زمینه به توفیق نرسیدند، ملت ایران و مسئولین و دولت محترم و دیگران، راه‌های فراوانی دارند و یقینا باید آن راه‌ها را طی کنند برای اینکه بتوانند حربه تحریم را بی‌اثر کنند و کُند کنند.»
موضع جدید رئیس‌جمهور که در راستای منافع ملی ایران و به معنای تصحیح اشتباه راهبردی تیم مذاکره در موضوع لغو یکباره همه تحریم‌ها است، نشان از آن دارد اگر نتیجه توافق هسته‌ای لغو یکباره همه تحریم‌ها نباشد، مذاکرات برای ایران یک مذاکره زیان‌آور و بازی برد- باخت به نفع مقامات آمریکایی بوده است.
البته لغو یکباره تحریم‌ها تنها با اظهارنظر محقق نمی‌شود و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید در جریان مذاکرات این گزاره را به مثابه یکی از خطوط قرمز نظام در نظر گرفته و تحت هیچ شرایطی حاضر به پذیرش توافقی نشود که در آن لغو همه تحریم‌ها به عنوان یکی از اصول اساسی آن مورد تاکید قرار نگرفته باشد.