به گزارش پارس به نقل از فارس، رسانه‌های عربی از تأیید حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی معارض رژیم آل سعود خبر دادند.


شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که دادگاه جزائی عربستان روز چهارشنبه (امروز) حکم اعدام شیخ نمر به اتهام (ایجاد فتنه طائفه‌ای) و (عدم اطاعات از ولی امر) را تأیید کرد.

دادگاه جزائی عربستان پیشتر حکم اعدام شیخ نمر را به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده بود که این دادگاه نیز حکم اعدام روحانی مبارز شیعه را تأیید کرد.

با وجود تلاش‌های بین المللی متعدد برای متوقف کردن این حکم، دادگاه تجدید نظر حکم اعدام این روحانی را که در اکتبر گذشته صادر شده بود تأیید کرده است.

بر اساس حکم دادگاه اتهامات وارد شده به شیخ نمر از جمله حمل سلاح، عدم اطاعت از ولی امر[آل سعود] و آنچه ایجاد فتنه طائفه‌ای خوانده‌ شده با اتهام محاربه هماهنگی ندارد و بجای «کشتن و مسلوب کردن» او؛ شیخ نمر به تشخیص قاضی به «حد اعدام» محکوم شده است.

شیخ نمر باقر النمر متولد 1379 هجری قمری در عوامیه عربستان و مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد.

نخستین بازداشت شیخ نمر در می 2006 میلادی رخ داد. نیروهای امنیتی سعودی او را در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایشی بین‌المللی درباره قرآن کریم بازداشت کردند.

در اتهام شیخ نمر چنین آمد که «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی (وهابی) کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند».

بازداشت دوم، در 23 آگوست 2008 میلادی رخ داد. آیت الله شیخ نمر آل نمر در بیستم تیر 1392 در اثر حمله مسلحانه نیروهای امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده شد (جزئیات بیشتر).