به گزارش پارس به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت گفت.
 
وی در خصوص اظهارات روز گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا با بیان اینکه اظهارات نتانیاهو تکرار دروغ پردازی‌ها بود، گفت: خصومت‌های این رژیم با ملت ایران روشن است و دروغ‌های این رژیم در صحنه بین‌المللی کاملا افشا شده است.
 
افخم اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات مکرر علیه فلسطینی‌ها، ترویج تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر، بیشتر از هر زمانی در انزواست. این تلاش‌ها برای اینکه ملت‌های جهان جنایات علیه مردم غزه را فراموش کنند، اشتباه است.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جنایات این رژیم علیه مردم غزه خاطرنشان کرد: با سخنرانی و سفر نمی‌توانند جامعه جهانی را در خصوص جنایات در غزه به فراموشی بکشاند.
 
وی با بیان اینکه این اظهارات نشان داد که این رژیم حرف تازه‌ای ندارد، عنوان کرد: این رژیم در گرداب اشتباهات و افراطی گری و ترویج ناامنی گرفتار شده و بهتر است نتانیاهو به شعور جامعه بین‌المللی احترام بگذارد و از تکرار این حرف‌ها دست بردارد.
 
افخم در پاسخ به سؤال دیگری در این باره تصریح کرد: اظهارات نتانیاهو اصلا مهم نیست. جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملت مذاکرات را پیش می‌برد.
 
وی تصریح کرد: توافق خوب از نظر ما توافقی است که کلیه حقوق ملت در آن لحاظ شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگری درباره اعلام حماس به عنوان یک گروه تروریستی توسط دادگاهی در مصر با بیان اینکه حماس یک جنبش مقاومت مردمی است که با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند، خاطرنشان کرد: منش و روش این جنبش کاملا مشخص است و مقاومت و مخالفت در برابر توسعه طلبی‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی بخش مهمی از فعالیت‌های این جنبش است.
 
وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان مصری اختلافات با این جنبش را از طریق گفت‌وگوها حل و فصل و فرصت را برای سوء استفاده رژیم صهیونیستی فراهم نکنند.
 
افخم از مسئولان مصری خواست که با هوشیاری نسبت به این مسئله برخورد کرده و فرصت سوء استفاده از رژیم صهیونیستی را بگیرند.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اوضاع کنونی در یمن، تنها راه‌حل یمن را سیاسی خواند و گفت: ما مخالف دخالت خارجی هستیم و باید یک راه‌حل درونی در این زمینه حاصل شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دخالت خارجی کمکی به اوضاع یمن نمی‌کند، اظهار داشت: دخالت خارجی ممکن است تهدیدات جدیدی را ایجاد کند.
 
وی از همه کشورها خواست که مسئولانه عمل کرده و از گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استقبال کنند تا مسیر تفاهم و فرآیند سیاسی در این کشور ایجاد شود.
 
افخم همچنین گفت که چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در سطح معاونان فردا (پنجشنبه) در مونترو سوئیس برگزار می‌شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد که همه موضوعات مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران در دستورکار مذاکره کنندگان است و تصریح کرد: ما خواستار رفع همه تحریم‌ها هستیم.
 
وی بر حصول توافق آن هم در یک مرحله تأکید کرد و با بیان اینکه همه جزییات و کلیات باید در آن شکل بگیرد، گفت: همه مسئولان کشور نیز بر این  مسئله تأکید دارند و طرف‌های مذاکره کننده نیز باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
 
به گفته افخم اگر خواست ما شکل بگیرد، این توافق امکانپذیر است.
 
وی همچنین عنوان کرد که تیم مذاکره کننده در رسانه‌ها مذاکره نمی‌کنند و افزود: گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود مستند نیست.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره طرح مباحث دیگری از جمله موضوعات منطقه‌ای در مذاکرات هسته‌ای، با تأکید بر اینکه چارچوب مذاکرات صرفا موضوع هسته‌ای است، اظهار داشت: هیچ موضوعی غیر از آن قابل گفت‌وگو نیست. از ابتدا هم مواضع خود را در این زمینه اعلام کردیم.
 
وی در ادامه ایران را کشور بزرگ منطقه خواند که نفوذش در منطقه معنوی است و افزود: ما کشوری هستیم که بر پایه سیاست‌های اصولی برای صلح و امنیت و منافع منطقه همواره قدم برداشته‌ایم.  اگر کشوری به دلیل سیاست‌های اصولی‌اش مورد استقبال افکار عمومی دنیا قرار بگیرد، تجربه‌ای است که دیگر کشورها هم می‌توانند از آن بهره مند شوند.
 
خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر استعفای سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان از این سمت و تأثیر آن بر روابط تهران و ریاض سوال کرد که افخم پاسخ داد: مسئولان سعودی این خبر را تأیید نکرده‌اند.
 
وی درباره انتصاب سفیر عربستان در تهران نیز گفت: سفیر این کشور معرفی شده و بعد از طی مراحل اداری در تهران حضور خواهد یافت.
 
افخم گفت که طرف ایرانی کارهایی که در این زمینه لازم بوده را انجام داده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تعویق سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تهران با بیان اینکه این سفر به دلیل شرایط داخلی افغانستان به تعویق افتاد، گفت: زمانبندی این سفر در حال انجام است.
 
به گزارش فارس، افخم همچنین خصوص مذاکرات جاری هسته‌ای در مونترو سوئیس با بیان اینکه مذاکرات فشرده‌ای در جریان است، گفت:‌ طرف‌های حاضر در مذاکرات تلاش دارند از فرصتی که در مونترو هست بیشترین استفاده را ببرند و امکان حصول توافق و پیشرفت در مذاکرات فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه هنوز قضاوت درباره این دور از مذاکرات و میزان پیشرفت زود است، خاطرنشان کرد: دو طرف توافق کردند که مذاکرات تا پایان ژوئن تمدید شود و از این فرصت برای گفت‌‌وگو و روشن شدن موضوعات استفاده شود. در کنار موضوعات فنی، یکی از مسائل جدی موضوع تحریم‌هاست.
 
افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست و این موضوع نیز از جمله موضوعاتی است که در این دور از مذاکرات به آن پرداخته می‌شود.
 
یکی از خبرنگاران درباره حصول توافق جامع هسته‌ای نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم است و امیدواریم طرف‌های مقابل با اراده سیاسی کار را پیش ببرند.
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حمایت‌های مالی و نظامی از گروه تروریستی داعش با بیان اینکه جنایاتی که گروه‌های تروریستی و تکفیری مرتکب می‌شوند، جنایاتی شنیع و فجیع است، خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی همه مردمی که وجدان آگاه دارند مخالف این حرکت‌های ضد انسانی و افراطی گری هستند.
 
وی ادامه داد: اخبار متعدد و پراکنده‌ای درباره حمایت مالی و نظامی از این گروه منتشر می‌شود. امیدواریم جامعه جهانی و به طور مشخص ائتلافی که علیه داعش شکل گرفته، مسئولانه‌تر عمل کند و قطع این حمایت‌ها اولین گام و ساده‌ترین اقدامی است که در مبارزه با تروریسم و افراطی گری به کار گرفته شود.
 
افخم ادامه داد: امیدواریم با هوشیاری کشورهای منطقه و با حساسیت و نگرانی که در حوزه بین‌الملل نسبت به این جنایات وجود دارد،‌ کشورهای مختلف جهان مسئولانه عمل کرده و از منافع کوتاه مدت و محدودی که برای خود تعریف کرده‌اند دست بردارند و اجازه دهند ائتلاف دامی، قوی و همه جانبه علیه داعش کار خود را پیش ببرد و به مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود عمل کند.
 
وی در خصوص ارسال کمک‌های ایران به یمن و واکنش‌های صورت گرفته در این زمینه نیز اظهار داشت: مردم یمن نیازهایی به مواد غذایی و دارویی دارند و حتی قبل از این تحولات درخواست‌هایی شده بود که با عملیاتی شدن تفاهمنامه هوایی، بخشی از این کار انجام شد.
 
افخم اضافه کرد: یک هیأت یمنی شامل فعالان اقتصادی و تجار یمنی برای هماهنگی و گفت‌وگو با مسئولان اقتصادی برای کمک‌های بعدی به ایران سفر کردند. جمهوری اسلامی خود را موظف می‌داند در جایی که نیاز به کمک انسانی، دارویی و غذایی هست کمک رسانی کند.
 
وی درباره تفاهمنامه هوایی گفت: این تفاهمنامه سال 1379 بین دو کشور امضا و به تصویب مقامات دو کشور رسیده و از آن سال تاکنون اقداماتی انجام شده که امکان عملیاتی شدن آن فراهم شود و اولین پرواز اخیرا انجام شد.
 
افخم درباره سفر هیأت یمنی به تهران خاطرنشان کرد: هیأت یمنی ترکیبی از برخی مسئولان رسمی بود و اکثریت اعضای هیأت فعالان گروه اقتصادی بودند و بعد رسمی سفر کمرنگ‌تر بود. طرف یمنی با همتایان ایرانی گفت‌وگوهایی را انجام داده و نیازهای خود به مواد غذایی و بهداشتی را اعلام کردند.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات یمن با بیان اینکه باید گروه‌ها و احزاب سیاسی یمن دیده شوند و از طریق گفت‌وگوهای داخلی این مسئله حل شود، اظهار داشت: هر تلاش بی اساسی که بخواهد این کشور را به بخش‌های مختلف تجزیه کند کاملا مردود است و خلاف مصالح و منافع مردم یمن و ملت‌های منطقه است.
 
وی ادامه داد: از گفت‌وگو، همگرایی و توافق بین گروه‌ها در یمن حمایت می‌کنیم. از توافقی که مورد رضایت و حمایت همه طرف‌ها در یمن باشد، حمایت می‌کنیم و یمن یکپارچه و واحد دارای بهترین روابط با همسایگان خواهد بود و این در جهت مصالح همه کشورهای منطقه است و امیدواریم روند تحرکات و صحبت‌هایی که در یمن صورت می‌گیرد با توجه به این نگاه پیش برود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص برگزاری جشن نوروز در بین کشورهای حوزه نوروز اظهار داشت: مجاری ذیربط موضوع را دنبال می کنند. اطلاع دقیقی از اینکه در سالجاری این برنامه برگزار خواهد شد یا خیر نداریم.
افخم در خصوص انتشار گزارش سالانه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران گفت: تکرار موارد ادعایی و بی اساس در خصوص نقض حقوق بشر در ایران مایه تاسف است.
 
وی افزود: متاسفانه در این گزارش عبارات کلی و مبهم که القاء کننده مفاهیم منفی، غیر مبنایی و جانبدارانه است، به کار برده شده و این گزارش جایگاه بیطرفانه سازمان ملل را مخدوش می‌کند. جای شگفتی است که در این گزارش هیچگونه اشاره‌ای به تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه علیه شهروندان ایران نشده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برخی مطالب مطرح شده درباره زمان اجرای توافق جامع هسته‌ای، با اشاره به مذاکرات جاری در مونترو سوئیس خاطرنشان کرد: طرفین در حال گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف موضوعات مورد مذاکره هستند و ما از گمانه زنی و واکنشی که رقم، عدد یا زمانبندی را اعلام کنیم، خودداری می‌کنیم.
 
وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه توافقی حاصل نمی‌شود تا زمانی که همه ابعاد موضوعات مورد توافق قرار گیرد، اظهار داشت: تا زمانی روی همه ابعاد توافق نشود هیچ چیزی قابل جمع بندی نیست.
 
افخم در عین حال گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که با زیاده‌خواهی‌ها مخالفیم و ملت ایران همواره نشان داده که در مقابل زیاده‌خواهی، مصمم‌تر می‌شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: باید با ملت ایران نه با زبان تهدید و تحریم بلکه با تکریم صحبت شود.
 
به گفته وی زیاده خواهی‌ها مانعی بر سر راه رسیدن ایران به اهدافش نمی‌شود.
 
افخم برنامه هسته‌ای را کاملا صلح‌آمیز خواند و افزود: کار در حال پیش رفتن است. باید از گمانه زنی و بزرگ‌نمایی موضوعات پرهیز شود.
 
وی عنوان کرد: تیم ایرانی کاملا تخصصی، آگاه و مطلع و دارای چارچوب‌ و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
 
افخم در خصوص کاهش صدور روادید برای حجاج ایرانی با اشاره به ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده با کاردار عربستان در تهران، گفت: آنها برخی مشکلات فنی را مطرح کردند که ایران آمادگی خود را برای ارائه کمک لازم در این زمینه اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای بخش‌های ذیربط در این زمینه ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد با تلاش دو طرف این مسئله مرتفع شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به شورای حکام آژانس نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو معاهده ان‌پی‌تی باید از همه حقوق در این زمینه بهره‌مند شود، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک عضو دارای حقوق طبیعی خود هستیم و در صورت حصول توافق جامع، به طور طبیعی این پرونده باید به شورای حکام بازگردد.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حصول توافق جامع در ماه مارس مدنظر ایران نیست؟ عنوان کرد: موافقنامه ژنو تا پایان ژوئن تمدید شد. یک توافق درون گروهی بین مذاکره کنندگان صورت گرفت که در زمانبندی پایان مارس به نتیجه برسند و این توافقی درون گروهی بود. الان تلاش می‌شود گفت‌وگوها در ماه مارس به نقطه روشنی برسد، ولی در عین حال تمدید گفت‌وگوها تا پایان ژوئن است.
 
خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره حضور سپاه قدس در عملیات آزادسازی تکریت سؤال کرد که افخم با بیان اینکه ایران از ابتدا حضوری مستشاری در عراق داشت و مشورت‌ها و رایزنی‌های مختلف برای کمک به دولت و ارتش عراق برای عبور از این مرحله بود، یادآور شد: ایران به عنوان همسایه کاملا مسئولانه به وظایف خود در قبال عراق برای عبور از بحران تروریسم عمل کرده است و عمده کمک‌ها در حوزه مستشاری بوده است.
 
وی ادامه داد: امروز ارتش و گروه‌های عشایر عراق کاملا موفق هستند و تا آنجایی که توانستند مناطق مختلف را از حضور تروریست‌ها پاک کنند و جا دارد این پیروزی را به مردم و دولت عراق تبریک بگوییم و این طلیعه‌ای باشد که صحنه عراق کاملا از حضور تروریست‌ها پاک شود.
 
افخم در ادامه با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه نفوذی معنوی است، اظهار داشت: ایران یک قدرت موثر و مهم در منطقه است و مصمم است از جایگاه خود برای ثبات، امنیت و صلح در منطقه استفاده کند.
 
وی ادامه داد: برخی تلاش دارند بزرگ‌نمایی کرده و در منطقه هراس افکنی ایجاد کنند که این مطالب کاملا بی اساس است. در ده‌های گذشته نشان دادیم مسئولان نسبت به منطقه نگاه می‌کنیم. همگرایی و دوستی بخشی از سیاست خارجی ایران بوده و طرح مطالبی خلاف این، کمک کننده نیست.
 
افخم اضافه کرد: امیدواریم همه کمک کنند که از بحران‌های متعددی که در منطقه شکل گرفته با همگرایی، همکاری و تقویت پیوندهای دوستی عبور کرده و شاهد روابط جدید و تقویت دوستی‌ها بین کشورهای همسایه باشیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی موصل و تأثیر آن بر امنیت عراق، عنوان کرد: دولت عراق مصمم است با تروریسم مبارزه و مناطق اشغالی را آزاد کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران حضور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در محل عملیات را نشانگر عزم و اراده دولت عراق برشمرد و گفت: امیدواریم دولت عراق در عزمی که دارد موفق بوده و امنیت و ثبات در همه مناطق حاکم شود.
 
افخم گفت: آزادی موصل این پیام را دارد که تروریسم ماندنی نیست و همه کشورها باید به صورت جدی با تروریسم مبارزه کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه به برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: پس از نهایی شدن زمان آن، سفر پوتین انجام می‌گیرد.
 
افخم در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که پافشاری بر روش‌های غلط به نفع هیچ کس نیست و گسترش بحران نمی‌تواند محدود به یک منطقه باشد.