به گزارش پارس به نقل از فارس ، پایگاه اینترنتی «ریانووستی»، امروز (دوشنبه) در گزارشی از حمایت روسیه جهت پیوستن ایران به سازمان شانگهای خبر داد.

بنا به گزارش این پایگاه «ضمیر کابل‌اف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان گفت: سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران، هند و پاکستان به عنوان اعضای دائمی سود می‌برد.

«کابل‌اف» همچنین افزود: امیدواریم که در جریان نشست قریب الوقوع سازمان همکاری شانگهای در «اوفای» روسیه تصمیمات جدی سیاسی که امکان آغاز مسائل تشریفاتی پذیرش ایران، هند و پاکستان را به عنوان اعضای دائمی این سازمان فراهم کند، اتخاذ شود، بدون تردید این فقط به نفع سازمان همکاری شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی و بین‌المللی است که به طور دائم فعالیت می‌کند. سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

اهداف اساسی سازمان همکاری شانگهای تحکیم اعتماد و همزیستی مسالمت آمیز بین کشورهای عضو، مساعدت برای همکاری‌های موثر در زمینه های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، علمی و فنی و فرهنگی و همچنین در عرصه‌های آموزش، انرژی، حمل‌و نقل، توریسم، حفاظت از محیط زیست، پشتیبانی مشترک از صلح، امنیت و ثبات در منطقه، حرکت به سوی برقراری یک نظم سیاسی و اقتصادی بین‌المللی دموکراتیک، عادلانه و عاقلانه است.

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند.جمهوری اسلامی ایران، هندوستان، مغولستان، افغانستان و پاکستان اعضای ناظر این سازمان هستند.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی پاکستان و هند برای عضویت در این سازمان نامه رسمی ارسال کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز مدعی عضو دائمی در این سازمان است.

بلاروس، ترکیه و سریلانکا شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه قبلا اظهار داشته که مساله پذیرش ایران، هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای یکی از موضوعات اولویت دار در نشست این سازمان در ماه ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۱۵)در اوفای است.