به گزارش پارس ، برهمين اساس نيز رييس جمهور تركيه رجب طيب اردوغان ديروز به عربستان سعودي سفر كرد ، كه اين ديدار تنها چند روز پس از ديدار امير قطر از رياض اتفاق افتاد. منابع خبري اعلام كرده اند كه هدف از اين ديدار برقراري روابط نزديك با عربستان در امور سياسي، اقتصادي و نظامي مي باشد، و از همين رو نيز هر دو طرف سعي خواهند كرد كه در مورد پرونده هاي مختلف منطقه اي بويژه گروه هاي تكفيري فعال در منطقه از جمله سوريه هماهنگي هايي را داشته باشند.

دلايل تغيير در روابط تركيه و عربستان

ـ تلاش براي نزديكي روابط بين كشورهاي مصر، قطر وعربستان سعودي، تركيه را در شرايط انزواي سياسي قرار داده است، به خصوص پس از اين كه اين كشور سعي كرد نقش منطقه اي خود را در سايه سياست هاي اردوغان باز يابد، از طرفي هم گفته مي شود كه تمايل كشورهاي خليج فارس و به خصوص قطر و عربستان سعودي به بهبود روابط به تركيه، موجب شده است كه اين كشورها با همكاري با يكديگر، نقش خود را با اصلاح سياست هاي اشتباه خود بازسازي كنند.

ـ از طرفي ديگر، پس انتخاب سلمان به پادشاهي عربستان، وضعيت به سمت ارتباط دو كشور در جريان بوده است، بخصوص اين كه سلمان در زمان مسئوليت ولي عهدي خود، در سفر به آنكارا در سال ٢٠١٣، قراردادهاي نظامي را بين عربستان و تركيه، به امضاء رسانه بود. در ديدار اخير وزراي كشور تركيه و عربستان إفكان ألأ با محمد بن نايف در رياض نيز هر دو طرف بر تحكيم روابط دو كشور تاكيد كردند.

ـ اختلاف موجود در بين كشورها در مورد پرونده هاي سياسي منطقه اي، به خصوص در مورد اخوان المسلمين، علت اصلي وجود اختلاف در بين عربستان سعودي و تركيه در گذشته بوده است. سياست عربستان سعودي در مقابل مصر، اين بوده است كه از مصر سيسي در براي نابودي اخوان المسلمين حمايت كند، كه تركيه از اين عمل به عنوان كودتا نام برده است. اما امروزه در سايه تحولات منطقه و كشورهاي عربي، عربستان سعودي به دنبال اين است كه با اخوان المسلمين ارتباط برقرار كند، چرا كه معتقد است با همكاري آنان، در اداره اين پرونده ها به موفقيت مي رسد، ضمن آنكه عربستان خواهان ارتباط بيشتر با قطر مي باشد، چرا كه از اين كشور به عنوان پدر اخوان المسلمين نام برده مي شود، و از سويي نيز تركيه يك هم پيمان قوي براي قطر محسوب مي شود، و از اين جاست كه اهميت ديدار تميم بن حمد، امير قطر از عربستان و سپس رييس جمهور تركيه از اين كشور، مشخص مي شود.

ـ منافع عربستان در يمن، به خصوص پس از به قدرت رسيدن انصارالله در اين كشور، و پس از كه حزب اصلاح يمني كه وابسته به اخوان مي باشند، شكست خورد، با تركيه گره خورد، در اين ميان عربستان سعودي تنها مانده به دنبال قدرتي مثل تركيه مي گردد كه در سايه اخوان المسلمين به منافع خود در يمن دست پيدا كند.

ـ شرايط منطقه اي به عربستان اين اجازه را داده است، كه بتواند نقش خود را احيا كند، به خصوص اين كه اين كشور در مورد كمرنگ كردن نقش منطقه اي و بين المللي ايران موفق نبوده و ايران در حال مذاكره با طرف آمريكايي مي باشد، موضوعي كه سبب شده است تا عربستان سعودي در سياست خارجي خود، تجديد نظر كند. در همين راستا نيز پادشاه جديد عربستان اولويت خود را بر روابط با تركيه گذاشته است، چرا كه اين روابط مي تواند مي تواند، تاثير زيادي بر پرونده هاي عراق، سوريه و يمن داشته باشد. ضمن آنكه رييس جمهور تركيه نيز به دنبال اين است كه نقش منطقه اي خود را باز يابد، و از طرفي نيز اين كشور خواهان برقراري ارتباط با عربستان است براي اين كه مصر به دنبال فروپاشي اخوان المسلمين بوده و تركيه با استفاده از رابطه خود با عربستان مي خواهد مانع از تحقق اين مساله شود..

بنابراين مي توان گفت كه ، منافع مشترك دشمنان ديروز، آنان را امروز دور هم جمع كرده است، به نحوي كه همگي آنها درصددند تا با تغيير نقش ها سياست هاي اشتباه خود را جبران كنند و در نهايت از نفوذ ايران در منطقه بكاهند. اما سوال مهمي كه در اينجا پديد مي آيد اين است كهچگونه اين هم پيماني جديد مي تواند، كشورهايي كه ناتواني آنان اثبات شده است را دور هم جمع كند؟