رئیس جمهور سودان در ادامه همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی سردمداران آل‌سعود، مدعی شد که خارطوم تمام مراکز ایرانی را به دلیل "تهدید امنیت ملی" سودان بسته است. عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه، گفت: "تمامی مراکز فرهنگی ایران را در خارطوم به‌دلیل تاثیرات منفی آنها بر روی امنیت سودان تعطیل کردیم. در روابطی که با ایران داشتیم، به بعضی موضوعات بزرگ توجه نکرده بودیم. ایران با ایجاد مراکز فرهنگی و حسینیه‌ها تشیع را ترویج می‌کرد، بی‌اعتنا به این‌که سودانیها سنی هستند. ما مشکلاتی که خودمان داریم برایمان کافی است، تحمل مشکلات جدید و اختلاف میان سنی و شیعه را نداریم." اطلاعات بیشتر: http://goo.gl/AIYgIf

برخی تحلیل های دوستان در مورد این مواضع ضد ایرانی و ضد شیعی عمرالبشیر:

1- حالا درست است که قبلا گفته شد بخاطر فشارهای عربستان بوده و میخواسته در ظاهر با ایران کمی رابطه اش را کمتر کند و خودشیرینی کند و... اما انگار دیگه پیاز داغش رو خیلی زیاد کرده و رسما داره دشمنی می کنه! انگار زیادی تو نقشش گم شده و جوگیر شده!

2- ظاهرا عربستان فشار اقتصادی زیادی به سودان وارد کرده تا وا بده و اون هم وا داده!

سودان به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی که به دلیل حضور در کنار دریای سرخ دارای اهمیت استراتژیک بسیاری است، روابط حسنه‌ای با ایران داشته. این مساله باعث شده تا عربستان از سال‌ها قبل سودان را تحت فشار قرار دهد تا جایی که سال گذشته، وقتی عمر البشیر قصد داشت تا برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی به تهران بیاید، عربستان اجازه عبور هواپیمای او از آسمان کشورش را نداد. در مارس گذشته نیز عربستان سعودی تعاملات بانکی خود با سودان را قطع کرد تا 50 درصد از درآمد بانکی سودان از این راه کاهش یابد. برخی کارشناسان این اقدام ریاض را به عنوان تنبیهی علیه سودان تفسیر کردند تا او را از ایران دور سازد.

3- شاید جدا شدن سودان جنوبی و عدم حمایت ایران از سودان در این قضیه موثر بوده. شاید جناب عمر البشیر انتظار داشتند سپاه قدس به داد سودان برسه! البته واقعیت اینه که چه خوب و چه بد ایشون پرونده ی حقوق بشری دارند‌ و همچین آش دهن سوزی هم‌ نیستند..

4- به نظرم این یه مصاحبه ساده است که کمی بار فشارها را کم کنه. البته به شخصه معتقدم عمر البشیر مثل بشار اسده نباید زیاد روش حساب کرد و قضیه حقوق بشری که گفته شد هم درسته.

5- بعضی از دوستان می فرمایند که چند ماه است جریان شیرازی مخصوصاً شخص یاسر الحبیب در سودان خیلی فعال شده و کتابهای او بین سودانی ها پخش شده، از آن به بعد لابی سعودی و ضد ایران از این اتفاقات کمال بهره را میبرند. 

اگر دوستان اطلاعات بیشتری در این مورد دارند، خوب است که مطرح کرده تا به بحث گذاشته شود.