سردبیر روزنامه الحیات در یادداشتی نوشت: مقامات عربی معمولاً به گزارش‌هایی که از حوادث مختلف در پایتخت‌های جهان منتشر می‌شوند، اهمیت نمی‌دهند و احساس نمی‌کنند که باید به دنبال گوینده اظهارات آن گزارش‌ها بروند یا این که دریابند چه راهی طی شده تا آن مطلب یا گزارش‌ها منتشر شوند. معمولاً یک مقام مسئول یا سیاستمدار به بهانه‌ای حرفی را به روزنامه‌نگاری می‌زند و او به شرط این که نامی از او نیاورد به تحلیل حرف‌های این مقام می‌پردازد و به استناد حرف‌هایش مطلبی را می‌نویسد و منتشر می‌کند.
غسان شربل ادامه می‌دهد: به یاد می‌آورم چند سال پیش جمله‌ای را از یکی از سیاستمداران در بغداد شنیدم. او گفت اهالی منطقه تا الان نتوانسته‌اند ابعاد سقوط حکومت صدام حسین را درک کنند. عراق به حکم موقعیتش جزئی از موازنه‌های تاریخی در این بخش از دنیا است. به مثلث عراقی - ترکی- ایرانی نظری بینداز. سقوط صدام حسین سنگ بنای دیوار امنیتی اعراب را از میان برداشت، فارغ از هر گونه دیدگاه یا موضعی که ما از صدام و نظام او داشتیم، سقوط این نظام معادلات و موازنه‌های جدیدی را به وجود آورد. اعراب نتوانستند به شکل بارزی واکنش یکپارچه‌ای به این سقوط بدهند و خلأ سقوط ضلع عراق از معادلات امنیتی را پر کنند. بعد از سقوط حکومت صدام و بازنشستگی آمریکا، ایران و ترکیه جدید ظهور کردند.
وی می‌افزاید: جمله دیگر را در دمشق شنیدم. سخنگویی گفت که آمریکا در عراق خون فرزندان این کشور را ریخت و میلیون‌ها دلار از ثروتش را به باد داد و اضافه بر آن مصداق و هیبت خود را نابود کرد، الان حقایق تازه‌ای در منطقه به وجود آمد و آمریکا دیر یا زود مجبور خواهد شد که با قدرت‌های زنده در منطقه تعامل کند. چه کسی می‌تواند مانع از شلیک موشک از غزه به اسرائیل توسط جنبش حماس یا حکومت خودگردان فلسطینی شود؟ چه کسی می‌تواند مانع از شلیک موشک‌ها از جنوب لبنان توسط حزب‌الله یا دولت لبنان شود؟ آمریکا می‌داند که کلید مواضع حماس و حزب‌الله در دمشق و تهران است، برای همین در آخر مجبور است علی‌رغم اختلافاتش با این دو پایتخت آنها را به حساب آورد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، شربل با اشاره به نفوذ حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن که هر دو از متحدان ایران هستند، خاطرنشان می‌کند: حالا از همه این جملات قصار به واقعیت امروز می‌رسیم. ارتش عراق به همراه گروه‌های شبه‌نظامی «داوطلب مردمی» برای خلاصی از سلطه داعش که در مناطق سنی‌نشین جمع شده، می‌جنگد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان می‌گوید که مرزهای جدید با خون در عراق و سوریه و یمن کشیده می‌شوند و ارتش سوریه در جنوب کشور با حزب‌الله و گروه‌های وابسته به ایران برای بیرون راندن «ارتش آزاد سوریه» از آخرین پناهگاه‌هایش می‌جنگد و رهبر هر دو ارتش عراق و سوریه ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده «سپاه قدس» است. در یمن سقوط صنعا به دست الحوثی‌ها بعد از پیروزی‌شان در فروپاشی ارتش یمن و مصادره تصمیم‌گیری‌ها و سلاح‌هایش است.
در این میان منطقه دیگری نیز از این صحنه‌های پر سر و صدا متولد شده است. اول ریشه‌کنی مجسمه صدام حسین و سپس اعدام او. دیگری فصل «بهار عربی» و درس‌هایی که باید از قسمت سوریه آن گرفت. چهارم ظهور ابوبکر البغدادی از موصل و اعلام قیام «دولت خلافت» و ویرانی سدها و از بین بردن مرزها. اکنون جنگنده آمریکایی در هوا و ژنرال ایرانی روی زمین است.