به گزارش پارس به نقل از فارس: روسیه تحویل سامانه‌های دفاع ضد موشکی «اس-400» به ایران را بعنوان «گزینه شماره 2» در نظر دارد که اگر مقامات تهران با خرید سامانه‌های «آنتی 2500» به جای موشک‌های «اس-300» موافقت نکنند، پیشنهاد آن را مطرح کنند.

یک مقام آگاه در سازمان همکاری‌های نظامی-فنی روسیه این مطلب را در گفت‌وگو با روزنامه «کامرسانت» فاش کرده است.

همانطور که روز گذشته «سرگئی چمرزوف» مدیرعامل شرکت «راس تکنولوژی» روسیه به خبرنگاران گفته بود، مقامات مسکو به ارتش ایران پیشنهاد داده است که سامانه‌های دفاع ضد موشکی «آنتی 2500» را به جای موشک‌های «اس-300» تحویل بگیرد که قرارداد آن چند سال پیش منعقد شد، ولی روسیه بعد از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، از استرداد آنها به طرف ایرانی خودداری کرد.

به گفته وی، روسیه دیگر موشک‌های «اس-300» را تولید نمی‌کند که آنها را به ایران بدهد و به همین دلیل پیشنهاد گزینه بهتری را به مقامات تهران داده، چرا که «آنتی 2500» نمونه مدرنیزه شده آن موشک‌هاست. این مقام همچنین گفته بود که تصمیم گیری در این رابطه هنوز صورت نگرفته است.  

در همین رابطه این روزنامه جزییات بیشتری در این خصوص را از یک مقام بلندپایه سازمان همکاری‌های نظامی-فنی روسیه پرسیده است که البته طبق گفته‌های وی، طرف ایرانی موافقت خود را با خرید این نوع سامانه اعلام نکرده و تمایلی برای این کار ندارد.

این مقام نظامی روس که نامش فاش نشده، گفت: «با توجه به این مسئله روسیه پیشنهاد تحویل موشک‌های فوق پیشرفته «اس-400» به ایران را نیز بعنوان "نقشه بی" مورد توجه قرار دارد و در صورت عدم توافق در خصوص پیشنهادات قبلی مسکو، این مسئله نیز مطرح خواهد شد.

روزنامه کامرسانت یادآور شده است که یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ایران گفته است که این پیشنهاد روسیه در جریان مذاکرات «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه با «حسن دهقان» همتای ایرانی وی در تهران مطرح و مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

ایت مقام روس یادآور شده است که این گزینه برای مقامات تهران بیشتر از موشکهای «آنتی 2500» مورد قبول است، چرا که این سیستم به مراتب پیشرفته تر و دارای ارزش نظامی بیشتری از لحاظ قدرت تدافعی است. البته به گفته وی، طرف‌های مذاکره کننده روسی این نکته را بطور قطع گوشزد کرده‌اند که مسکو تنها در صورتی که طرف ایرانی از پیگیری شکایت خویش از شرکت «راس آبارون اکسپورت» در دادگاه‌های بین المللی صرف‌نظر کند، گزینه تحویل موشک‌های «اس-400» به ایران را روی میز مذاکره آورده و مورد بررسی قرار خواهند داد.