پايگاه خبري تحليلي «پارس»-نام‌گذاری خیابانی در شهر نجف اشرف به نام حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، نام بنیانگذار جمهوری اسلامی در حالی برای نخستین بار زینت بخش خیابانی در عراق می شود که پس از سقوط دیکتاتور معدوم عراق، تصاویر امام راحل در بسیاری از منازل و فروشگاه ها و اماکن عمومی شهرهای مختلف این کشور مشاهده می شد.

اما همزمان با اقدام شهرداری نجف اشرف که مورد استقبال شمار زیادی از مردم و مسئولان عراقی قرار گرفته، برخی رسانه ها تلاش می کنند با مطرح کردن بهانه های عجیب، این نامگذاری را زیر سؤال ببرند.

در این میان سایت هایی همچون الحیاة و ایلاف، به نقل از "فعالان اینترنتی" - بدون ذکر نام و نشان- مدعی شده اند که آنان به این نامگذاری اعتراض دارند. این سایت ها به اشتباه، "مجید انصاری" را که در مراسم افتتاح این خیابان حضور داشت، "معاون اول رئیس جمهور ایران" معرفی کرده اند!

سایت بی.بی.سی هم در واکنش به این خبر مدعی شد که این اقدام با "مخالفت هایی" مواجه شده و «البته این مخالفتها فعلا به فضای مجازی و انتشار یادداشتها و اظهارنظرهایی در رسانه‌ها محدود بوده است. پس از سقوط نظام صدام ... تصویر آیت‌الله خمینی در جایجای مناطق شیعه‌نشین این کشور دیده می شود، اما به نظر می‌رسد این نخستین بار است که خیابانی به نام آیت‌الله خمینی در عراق نامگذاری شده است».

shreemam

مقایسه خیابان امام خمینی (ره) در نجف با بزرگراه های صدر و حکیم

برخی سایت های خبری هم از ایجاد صفحه ای در توییتر به نام "خیابان فرودگاه نجف، عراقی است نه ایرانی"، از اعتراض شماری از عراقی ها به این نامگذاری خبر داده اند؛ چنان که گویی خیابان های هر کشور باید تنها به نام افرادی از همان کشور نامگذاری شود(!)

البته سایت روزنامه سعودی الحیاة نتوانسته یک حقیقت مهم را نادیده بگیرد؛ چنان که در پایان خبر خود آورده است: ...تصاویر [امام] خمینی در استان های جنوبی عراق بسیار مشاهده می شود و از جمله در استان بصره، تصاویر زیادی از ایشان که همگان را به بزرگداشت روز جهانی قدس دعوت می کند، دیده می شود و حتی در کنار تصاویر برخی از نیروهای دفاع مردمی که در عرصه نبرد با داعش کشته شده اند، تصویر [امام] خمینی قابل مشاهده است...

بعضی دیگر از شبکه ها و سایت های خبری، در نهایت بی خبری یا تجاهل، علت مخالفت خود با این نامگذاری را "عدم نامگذاری خیابانی در ایران به نام علمای عراق" ذکر کرده اند(!) این در حالی است که خیابان ها، میادین، مدارس، و مراکز علمی و فرهنگی متعددی در کشورمان به نام علمای عراق و دیگر علمای عرب و حتی غیر شیعیان نامگذاری شده است. یکی از مهمترین و زیباترین بزرگراه های تهران - که پروژۀ عظیم ملی لقب گرفت- بزرگراه طبقاتی شهید محمد باقر صدر است که با پل عظیمی به طول 11 کیلومتر، دو طبقه شد. یکی از دو بزرگراه اصلی شرقی-غربی تهران هم به نام شهید حکیم نامیده شده است.  علاوه بر اینها، ده ها مدرسه و مرکز فرهنگی و آموزشی در سراسر ایران به نام علمای غیر ایرانی و عرب نامگذاری شده است.

جالب آن که در ایران، نامگذاری خیابان ها و مراکز عمومی به نام علمای غیر ایرانی و غیر شیعه، به اندازه ای فراقومیتی و فرامذهبی بوده که خیابان روبروی دانشگاه تهران به نام "فخر رازی" عالم سنی مذهب قرن ششم نامیده شده؛ و مهمتر آن که این خیابان به دلیل تمرکز اغلب مراکز انتشاراتی کشور، مهمترین خیابان "فرهنگی" ایران است، چرا که آن در صفحه اول اغلب کتاب های منتشر شده در ایران  و در آدرس اغلب انتشاراتی های مهم به چشم می خورد؛ در حالی که اگر ایرانیان نظر جناب فخر رازی درباره شیعیان را می دانستند؛ و ادبیات به کار رفته در کتاب های ایشان در مورد پیروان مذهب اهل بیت (ع) را خوانده بودند، چه بسا یک روز هم این نام را بر روی مهمترین خیابان فرهنگی کشور تحمل نمی کردند!

shreemam1

خیابان فخر رازی

در این میان شبکه خبری العالم، در ابتکاری جالب، نظر مخاطبان عرب زبان خود را در باره نامگذاری خیابان ها و بزرگراه های اصلی تهران به نام علمای عراق (شهید صدر، شهید حکیم و...) را جویا شده است. این نظرخواهی که هزاران بار پسندیده و صدها بار به اشتراک گذاشته شده و صدها نظر در ذیل آن درج گردیده، حاکی از رضایت مخاطبان از این نامگذاری است.

"انجمن نجف اشرف" هم در صفحه خود فیس بوک نوشته است: خیابانی معمولی و "پر از خاک" را به نام امام خمینی نامگذاری کرده اند و برخی افراد چه جنجالی به راه می اندازند! بروید ببینید ایران کدام خیابان های خود را به نام شهیدان صدر و حکیم نامیده است.. زیباترین خیابان های چند طبقه را..!