پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جواد ارشادی- رسانه های غربی از پیشرفت و تقویت احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات بین نمایندگان تهران و واشنگتن در حالی خبر می دهند که وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود، اگر ایران پیشنهادهای موجود را نپذیرد، آمریکا آماده است میز مذاکرات را ترک کند؛ با این وجود، خبرگزاری رویترز از یک مقام مذاکره کننده تیم دیپلماسی ایران نقل کرد که فضای نشست مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و آمریکا در ژنو «خوب اما بسیار جدی» است.
 
طبق گزارش خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه 23 فوریه (4 اسفندماه 93) مذاکرات بین تیم های مذاکره کننده ایران و آمریکا درباره برنامه هسته ای تهران در حالی از سرگرفته شد که هر دو طرف تلاش می کنند «اختلافات فنی و سیاسی» باقیمانده را در این خصوص به حداقل برسانند تا با فرارسیدن 31 مارس (11 فروردین 1394) به توافق جامع دست یابند.

رویترز از یک مقام مذاکره کننده بلندپایه ایرانی که به گفته این خبرگزاری خواست نامش فاش نشود درباره روند مذاکرات امروز پرسیده و او پاسخ داده است: هر دو طرف بر حل مسائل باقیمانده پافشاری دارند...همچنان اختلافاتی وجود دارد اما مذاکره کنندگان به صورت جدی برای رسیدن به موضع مشترک تلاش می کنند.

وی افزود: مذاکرات خوب و در عین حال بسیار جدی است.

یک مذاکره کننده آمریکایی نیز گفته است که «نشست جاری واقعا در برگیرنده همه مسائل است.»

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشته است که مذاکرات امروز که با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا و همچنین مقامات ارشد بخش انرژی دو کشور برگزار شد، «تقریبا هر موضوعی» را شامل می شود.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در خبری کوتاه اما با رویکردی خوشبینانه به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که ایران و آمریکا در حال ترسیم خطوط توافق هسته ای هستند. این خبرگزاری نیز بدون نام بردن از منابع خود سخن از توافق بر سر تعداد بیش از 10 هزار سانتریفیوژ فعال بر اساس توافق احتمالی آتی گفته است.

«محمد جواد ظریف» و «جان کری» روز گذشته (یکشنبه) به مدت دو ساعت در ژنو با یکدیگر گفتگو کردند. در این دیدار علاوه بر ظریف و کری، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز حضور داشتند. همچنین امروز دوشنبه مذاکرات ایران و آمریکا برای حل و فصل مسائل اختلافی و رسیدن به چارچوبی مشترک ادامه یافت.

نیکلاس دوریویر از فرانسه، سرگئی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از انگلیس، وندی شرمن از آمریکا، هانس دیتر لوکاس از آلمان، وانگ از چین و هلگا اشمید از اتحادیه اروپا نیز چند ساعت بعد از آغاز گفتگوهای ایران و آمریکا به این مذاکرات پیوستند.

جان کری روز گذشته در لندن و پیش از سفر به ژنو گفته بود که همچنان اختلافات جدی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد. وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده بود، اگر ایران پیشنهادهای موجود را نپذیرد، آمریکا آماده است میز مذاکرات را ترک کند.

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز دیروز یکشنبه گزارش داد که یکی از مقامات آمریکایی معتقد است توافق هسته ای بین واشنگتن و تهران بیش از هر زمان دیگری محتمل شده است.