به گزارش پارس ، در این مذاکرات معاونان وزارت امور خارجه ایران و آمریکا هم که سرگرم گفت و گوهای دوجانبه بودند حضور داشته اند. این نخستین بار است که در طول مدت مذاکرات اتمی ایران و آمریکا، یک مقام بلندپایه به غیر از وزیران امور خارجه طرفین در این گفت و گوها حاضر می شدند.
 
مقام هایی از وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران همواره در مذاکرات اتمی حضور داشته اند اما این اولین بار است که سطح گفت و گوها در این بخش هم افزایش یافته است.

OEWaNfEn0tkv
 
ایرنا می گوید مذاکرات مربوط به موضوعات فنی بوده اما به جزئیات مباحث مطرح شده، اشاره ای نکرده است.
 
آقای صالحی ساعاتی پیش از آغاز دیدار با وزیر انرژی آمریکا و همزمان با دومین روز مذاکرات اتمی ایران و آمریکا، همراه حسین فریدون دستیار ارشد و برادر رئیس جمهور ایران برای پیوستن به مذاکرات، وارد سوئیس شده بود.
 
دلیل حضور آقای فریدون "مشورت و ایجاد هماهنگی لازم در مذاکرات" عنوان شده است.

عباس عراقچی معاون امور بین الملل وزارت خارجه ایران روز اول گفت و گو با مقام های آمریکایی را مثبت توصیف کرده و گفته "به دنبال نوآوری و تحول در نحوه مذاکرات هستیم تا کارها سرعت گیرد."

آقای عراقچی گفته "قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم."

ایران و گروه ۱+۵ توافق کرده اند که تا پایان ماه مارس (اوایل سال پیش روی خورشیدی) به یک تفاهم سیاسی و تا ۹ تیرماه ۱۳۹۴ به یک توافق جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران و رفع تحریم ها در برابر رفع نگرانی از اهداف برنامه اتمی ایران برسند.
 
حسین فریدون (نفر اول از راست)، محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی (دو نفر آخر از راست) عازم مذاکرات ژنو شده اند

8WpAVKYo4a20
 
محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا هم امروز (یکشنبه سوم اسفند، ۲۲ فوریه) به مذاکرات ملحق خواهند شد و گفت و گوهای دو روزه ای را آغاز می کنند. آقای کری در حال حاضر برای تبادل نظر با همتای بریتانیایی اش در لندن به سر می برد.
 
ظرف ، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت امور خارجه ایران در ژنو سرگرم مذاکره با همتایان آمریکایی خود بوده اند.
 
احتمال دارد معاونان سایر وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ هم در روز دوشنبه به مذاکرات بپیوندند.