به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از اگزاماینر خبر داد، در میان ماندگارترین طرح های اوباما برای انتقام گرفتن از نتانیاهو می توان به این گزینه اشاره کرد که رئیس جمهور آمریکا احتمالا مقام های رسمی سطح پایینی را به کنفرانس آیپک (کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل)، خواهد فرستاد.

اوباما همچنین در خصوص مصاحبه ای فکر می کند که به مقابله با هر چیز احتمالی که نتانیاهو در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و دستیابی به توافق احتمالی بگوید، اقدام کند. علاوه بر این، مشاوران ارشد امنیت ملی اوباما در حال برنامه ریزی مصاحبه های مختلفی در روزهای پایانی هفته منتهی به سخنرانی ۳ مارس ( ۱۲ اسفندماه) نتانیاهو در کنگره هستند.

به طور معمول، مقام های ارشد دولت آمریکا شامل جو بایدن معاون رئیس جمهور یا جان کری وزیر خارجه، در کنفرانس سالانه آیپک سخنرانی می کنند و حتی در سال ۲۰۱۲ میلادی خود اوباما در کنفرانس آیپک سخنرانی کرد.

امسال کاخ سفید قصد دارد تونی بلینکن معاون وزیر خارجه و جک لو وزیر خزانه داری را برای شرکت در نشست سالانه آیپک بفرستد. اوباما همچنین قصد دارد تا مصاحبه ای را با یک خبرنگار برجسته و شناخته شده که نامش اعلام نشده، انجام دهد. برخی مشاوران اوباما به وی پیشنهاد داده بودند تا با سخنرانی در آیپک با سخنرانی نتانیاهو در کنگره، مقابله کند ولی این پیشنهاد رد شده است چرا که این اقدام می تواند بیشتر به نفع نتانیاهو تمام شود تا اوباما.

البته ۲ نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی آمریکا یعنی "جب بوش" و تد کروز نسبت به گزارش های منتشر شده در خصوص برنامه های اوباما واکنش نشان داده اند.

بوش در توییتر نوشت که "از طرح کاخ سفید برای ضربه زدن به سخنرانی نتانیاهو، بسیار ناامید شده است."تد کروز نیز نوشت که ما زمانی که در کنار متحدان خود بایستیم، قوی تر می شویم.

تصمیم نتانیاهو برای پذیرش دعوت بینر رئیس کنگره آمریکا با مخالفت هایی در داخل اسرائیل و همچنین آمریکا روبرو شده است. این اقدام نتانیاهو همچنین موجب افزایش تنش در روابط واشنگتن و تل آویو شده و کاخ سفید آن را نقض پروتکل از سوی رئیس کنگره ارزیابی کرده است.

برخی مخالفان نتانیاهو نیز این اقدام را تلاشی حزبی و با هدف پیروزی در انتخابات آتی اسرائیل قلمداد می کنند. سخنرانی نتانیاهو ۲ هفته قبل از انتخابات سراسری اسرائیل خواهد بود.

البته پیش از این نیز اوباما سعی کرده بود تا با دخالت در انتخابات اسرائیل، از شر نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل، خلاص شود. نتانیاهو، ایران را بزرگترین تهدید علیه اسرائیل می داند و قصد دارد در سخنرانی آتی خود در کنگره آمریکا، از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ انتقاد کند. نتانیاهو تنها توافقی با ایران را مناسب می داند که فعالیت همه سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف کند.

طی هفته گذشته نیز جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا جزییات مربوط به مذاکرات هسته ای با ایران را در اختیار اسرائیل نخواهد گذاشت. وی مقام های اسرائیلی را متهم به افشای اسرار مربوط به مذاکرات هسته ای کرده و گفته است که اسرائیل واقعیت ها را برای کسب منافع سیاسی، تحریف می کند.

ولی نتانیاهو پاسخ این اظهارات سخنگوی کاخ سفید را داد. وی گفت که همه چیز را در خصوص توافق با ایران می داند.

نخست وزیر اسرائیل افزود: چه چیزی برای مخفی کردن وجود دارد؟ ما می دانیم که تهران جزییات مذاکرات را می داند. اکنون به شما می گویم که اسرائیل نیز جزییات مربوط به توافق پیشنهادی با ایران را می داند. من فکر می کنم که این یک توافق بد است که برای اسرائیل، خطرناک است.
حدود ۴۰ نماینده دموکرات کنگره نیز سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده اند. نه بایدن و نه جان کری در این سخنرانی شرکت نخواهند کرد. اوباما نیز اعلام کرده است که در جریان سفر نتانیاهو به واشنگتن، با وی دیدار نخواهد کرد.