پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شبکه خبری بی بی سی یک فایل صوتی قدیمی از ملک فیصل بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان را بازپخش کرد که در آن از ضرورت اتحاد جهان عرب برای مقابله با رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، این شبکه انگلیسی در برنامه هفتگی خود که ویدیوها و صداهای قدیمی و مهم را بازپخش می کند، یک فایل صوتی مربوط به سخنرانی ملک فیصل را پخش کرد که در یک کنفرانس مطبوعاتی بین المللی در 26 مه 1967 در انگلیس و با مشارکت 70 روزنامه نگار و نماینده خبرگزاری های جهانی ایراد شده بود.

وی در این کنفرانس در پاسخ به سوالاتی که همگی آنها در باره اتحاد جهان عرب برای مقابله با اسرائیل و استقلال همه کشورهای عربی از استعمار بیگانه بود، می گوید: "ما معتقدیم همه بحران های منطقه بعد از به وجود آمدن رژیم نامشروع صهیونیستی آغاز شده است".

وی در ادامه مدعی می شود: "عربستان سعودی همواره در مقابله با خطر اسرائیل، پیشتاز کشورهای عربی بوده است و ما معتقدیم هر فرد عرب که از پشتیبانی و تایید برادران عرب خود در نبرد سرنوشت ساز با اسرائیل شانه خالی کند، نمی توان او را یک عرب نامید".

البته اظهارات ملک فیصل در حد حرف باقی ماند و هرگز در عمل ظهور پیدا نکرد. تاریخ هرگز اقدامات آل سعود را در سال 1936 فراموش نخواهد کرد که با خاموش کردن شعله انقلاب فلسطین در آن دوره، زمینه شکل گیری رژیم اشغالگر صهیونیستی را فراهم کردند.

بعد از این سخنرانی ملک فیصل، مقامات عربستان هرگز مواضع قاطعی حتی در حد کلام از خود نشان ندادند و در قبال مساله فلسطین و ضرورت مقابله با اسرائیل هرگز اقدام یا طرح روشن و موثری از آنها سر نزد و سخنرانی شاه سعودی تنها به عنوان خوراکی برای رسانه ها باقی ماند.

آن چه در طول این سالیان از مقامات سعودی شنیده شده صرفا اظهاراتی درباره سازش و اکتفا به محکوم کردن های صوری جنایات رژیم صهیونیستی است و ظاهرا قضیه فلسطین که باید اولین و مهمترین قضیه جهان اسلام باشد ناگهان در پوششی از فراموشی پیچیده شد و تعداد اندکی مانند ایران، حزب الله لبنان و گروههای مقاومت فلسطین این قضیه را با سخن و عمل پیگیری می کنند. 

حجم ویدیو: ۷.۳۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۴