پیش از این اوباما و کری مدعی شده بودند در صورتی که در مذاکرات با ایران  در موعد مقرر بر سر کلیات توافقی صورت نگیرد، مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد. آمریکایی‌ها ماه مارس (اوایل فروردین) را ضرب‌الاجلی برای توافق سیاسی روی کلیات عنوان می‌کردند، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مجبور شد این موضع را تعدیل کند.
جن ساکی در جمع خبرنگاران با این سوال مواجه شد که «جان کری اخیرا گفته در صورت نرسیدن به توافق کلی، مذاکرات دیگر تمدید نخواهد شد؟» ساکی این گفته را تایید کرد و گفت رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اخیرا جمله‌ای بسیار شبیه به جمله کری «تنها احتمالی که می‌تواند به تمدید مذاکرات بیانجامد، رسیدن به چارچوب کلی توافق است» بیان کرده است. در ادامه خبرنگار گفت که چارچوب کلی توافق چیست؟ و ساکی پاسخ داد: «همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم، هدف ما رسیدن به توافق سیاسی تا آخر ماه مارس (فروردین) است.
خبرنگار دیگری پرسید: بنابراین موضوع این است که اگر به توافقاتی دست یابید ضرورتا به معنای تمدید ضرب‌الاجل ماه مارس نیست، اما اگر تا آخر ماه مارس جزئیات فنی ادامه یابد، توافق ماه ژوئن ضرب‌الاجل قطعی است، آیا این برداشت درست خواهد بود؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: نه به نظر من پایان ژوئن (تیرماه) ضرب‌الاجل است و مدت اجرای برنامه اقدام مشترک در آن زمان خاتمه می‌یابد. البته هدف ما رسیدن به توافق سیاسی تا آخر ماه مارس است.
وی در پاسخ خبرنگار دیگری که پرسیده بود به نظر من رئیس‌جمهوری گفت: نمی‌توان این کار را بدون تمدید مبنای توافق و توافق موقت انجام داد، اما به نظر می‌رسد ضرب‌الاجل  ماه مارس قطعی است، نمی‌توان تمدید دیگری را مطرح کرد زیرا چارچوب یاد شده باید مبنا قرار گیرد؟ گفت: بله این برداشت درست است اما توافق موقت از نظر فنی و حقوقی تا ماه ژوئن تمدید شده است. وضع موجود این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که وزیر امور خارجه و بسیاری از مقامات بلندپایه دیگر نسبت به هدف ما برای رسیدن به توافق سیاسی تا آخرماه مارس بسیار جدی بوده‌اند و این هدف را بارها بیان کرده‌اند؛ زیرا ما به زمان برای بررسی همه جزئیات و ملحقات نیاز داریم.
در ادامه خبرنگاری گفت؛ «بنابر آنچه گفتید برداشت من این است که پایان ماه مارس ضرب‌الاجل قطعی نیست» و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: «این تاریخ هدف ماست و هدف ما خواهد ماند، اما وزیر امور خارجه به صراحت لزوم رسیدن به توافق (سیاسی) را تا آن زمان بیان کرده است و ماه مارس را هرگز ضرب‌الاجل ندانسته‌ایم، ما آن را هدف خود برای رسیدن به توافق سیاسی اعلام کردیم».
گفتنی است ساعاتی پس از موضع قاطع رهبر معظم انقلاب در مخالفت با توافق دو مرحله‌ای، جان‌کری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC اعلام کرد اگر توافق دو مرحله‌ای نباشد آمریکا به مذاکرات ادامه نخواهد داد و کیهان همان روز در تیتر اول خود نوشت «جان کری بلوف می‌زند، آمریکا به میز مذاکره نیاز دارد» و طی تفسیری آورده بود که آمریکایی‌ها هیچ گزینه‌ای غیر از ادامه مذاکرات ندارند.