به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه و در دیدار 'وانگ ای' وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با اشاره به اهمیت راهبردی همکاری های تهران – پکن در توسعه و امنیت منطقه ای، گفت: چین از آغاز، همکاری های بسیار خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و امروز به مقطعی رسیده ایم که باید این روند را به سمت همکاری راهبردی در تمام زمینه ها هدایت کنیم.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاریخچه روابط خوب چین و ایران را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز فراموش نمی کند.ادامه داد: امیدواریم با همکاری چین و در قالب مذاکرات با 1+5 بتوانیم هر چه سریعتر شاهد توافقی جامع باشیم که علاوه بر تأمین حقوق ملت ایران، زمینه تفاهم و همکاری های بین المللی را افزایش دهد.

رییس جمهوری کشورمان خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی اگر اراده سیاسی کافی در طرف مقابل وجود داشته باشد می توان در زمان نزدیک به توافق نهایی دست یافت و حضور موثر چین این فاصله را کوتاه تر می کند.

روحانی همچنین همکاری ایران و چین را در مسائل مهم منطقه ای مورد تاکید قرار داد و گفت: شرایط کنونی و تحولات منطقه ایجاب می کند دو کشور رایزنی ها و همکاری خود را هر چه بیشتر افزایش دهند .

وی مقطع کنونی را از لحاظ ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و نیز لزوم برقراری روابط راهبردی ، مقطع بسیار مهم و حساسی برای دو کشور توصیف کرد و گفت: برای برقراری و حفظ امنیت پایدار در آسیا و به ویژه خاورمیانه و مقابله با تروریسم، افراطی گری و مداخله های نابجای برخی قدرتها، باید روابط راهبردی دو کشور در راستای منافع دوجانبه و کل منطقه بیش از پیش افزایش یابد.

روحانی با تاکید بر اراده دو کشور و مذاکرات خود با همتای چینی در جهت توسعه همکاری های راهبردی، اظهار داشت: در زمینه های مهم صنعتی، علمی، تکنولوژیکی ، توریسم، توسعه راه آهن و بنادر ، انرژی، فن آوری های نو و کشاورزی و همچنین همکاری های بانکی ، ظرفیت ها و توانمندیهای خوبی بین دو کشور وجود دارد که می تواند موجب تحرک مناسبات و همکاری های فیمابین شود.

** وزیر امور خارجه خلق چین : امیدواریم مذاکرات به توافق جامع بینجامد

وانگ ای وزیر امور خارجه خلق چین نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رییس جمهور کشورش به دکتر روحانی و با تاکید بر اهتمام پکن نسبت به ایجاد روابط عمیق و مستحکم با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: چین مصمم است سطح همکاری ها و مناسبات خود را در همه زمینه ها با ایران به سطح همکاری های راهبردی و دراز مدت ارتقاء دهد.

وی همچنین با اشاره به سفر آتی رییس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران گفت: این سفر با توجه به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است می تواند در توسعه روابط دو کشور تاثیر تاریخی داشته باشد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه با اشاره به اراده ایران برای فعالیت صلح آمیز هسته ای و تلاش برخی کشورها برای ایجاد مانع در مسیر توسعه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران و جناب عالی بارها به جامعه بین المللی تاکید کرده اید که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و این رویکرد در حل و فصل موضوع هسته ای ایران بسیار موثر است.

وانگ اظهار امیدواری کرد که مذاکرات اخیر هر چه زودتر به توافق جامع بینجامد تا این مسئله دخالت های خارجی را در مسیر توسعه ایران رفع کند و تهران به عنوان کشور بسیار مهم در صحنه های بین المللی و منطقه ای هر چه بیشتر نقش آفرینی کند.