پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یک گزارش محرمانه که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد وزارت دفاع امریکا در اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی به رژیم اسرائیل در ساخت بمب هیدروژنی کمک کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، طبق گزارش 1987، تاسیسات هسته‌ای مطرح اسرائیل با آزمایشگاه‌های ملی لس آلاموس و اوک ریج مرتبط بودند که نقش مهمی در تولید تسلیحات هسته‌ای امریکا ایفا کردند.

این گزارش 386 صفحه‌ای که به «ارزیابی انتقادی فناوری در اسرائیل و کشورهای عضو ناتو» معروف است نشان می‌دهد سایت‌های هسته‌ای اسرائیل از فناوری پایه مورد نیاز برای طراحی و تولید تسلیحات هسته‌ای برخوردار بودند.

در این گزارش آمده است اسرائیلی‌ها «در حال ایجاد کدهایی هستند که آنان را قادر می‌سازد بمب هیدروژنی بسازند. این کدها فرایندهای شکافت و گداخت هسته‌ای را در سطح میکروسکوپی و ماکروسکوپی به تفصیل توضیح می‌دهد.»

این خبردر حالی منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قرار است به منظور اعمال فشار بیشتر بر ایران و توقف برنامه هسته‌ای صلح آمیز تهران، ماه آینده در کنگره امریکا سخنرانی کند.

این گزارش هفته جاری پس از آن منتشر شد که گرنت اسمیت، مدیر موسسه تحقیقاتی و هسته مشاوره «سیاست خاورمیانه» در واشنگتن سه سال قبل درخواست تصویب قانون «آزادی اطلاعات» را مطرح کرد.

اسمیت همچنین با تسلیم دادخواستی در ماه سپتامبر از پنتاگون خواست به طور جدی به این خواسته رسیدگی کند.

اسمیت در دادخواست خود بر چگونگی ناکامی واشنگتن از تبعیت از قوانین فدرال در زمانی که اسرائیل در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود بود تاکید کرد.

وی در یک جلسه استماع که با حضور قاضی تانیا چوتکن در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا در اواخر سال 2014 گفته بود: «وزارت دفاع در سال 1978 کشف کرد که اسرائیل یک برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد و جزئیات آن را مشخص کرد و بعد به مدت 25 سال بر خلاف اصلاحیه سیمینگتون و گلن این قضیه را پنهان کرد که برای مالیات‌دهندگان 86 میلیارد دلار هزینه داشت.»

به گفته ادوین تونسلی و کلارنس رابینسون، تهیه‌کنندگان این گزارش، اسرائیل از توانمندی «دسته یک» برخوردار بود که با ساخت موشک‌های بالستیک ضد تاکتیکی و برنامه تسلیحاتی «جنگ ستارگان» ارتباط داشت.

اسرائیل که گفته می شود صدها کلاهک هسته‌ای داشته باشد مدت مدیدی است که از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) سر باز زده است.