به گزارش پارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وانگ ای وزیر خارجه چین در تهران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و زمان دور آتی مذاکرات، گفت: اکثر برنامه ریزی‌ها در طول یک ماه آینده در حوزه دوجانبه با اعضای ۱+۵ پیگیری می شود و کار را پیش می بریم و در زمان مناسب جلسه ای با ۱+۵ نیز خواهیم داشت.
 
وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص چشم انداز مذاکرات و موانع موجود بیان کرد: همیشه گفته ام که هدف مذاکرات هسته ای در توافق ژنو کاملا مشخص شده است. اینکه برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز باقی بماند و همزمان تحریم هایی که به ناحق بر علیه مردم ایران اعمال شده، رفع شود.
 
ظریف گفت: ما هیچ مشکلی نداریم که نشان دهیم برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و صلح آمیز باقی خواهد ماند و آمادگی نشان دادن انعطاف لازم برای اینکه این اطمینان در بین اعضای ۱+۵ ایجاد شود را داشته ایم.
 
وزیر امور خارجه گفت: نکته مهم این است که کشورهای غربی عضو ۱+۵ به این نتیجه برسند که دوران تحریم به پایان رسیده است و تحریم ها هیچ نفعی برای هیچکس نداشته و در آینده نیز نفعی نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به اینکه باید وابستگی احساسی به تحریم را کنار گذاشت، بیان کرد: به نظر من با چنین اراده سیاسی، رسیدن به توافق کاملا در دسترس است.
 
ظریف در پاسخ به سئوال دیگری درباره راهکارها برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و چین برای رسیدن به بالاتر از میزان ۵۰ میلیارد دلار، گفت: حوزه های مختلفی برای گسترش و تعمیق همکاری ها و فراتر رفتن از یک تجارت صرف وجود دارد که درباره آنها و سایر زمینه ها از جمله بحث تکنولوژی صحبت کردیم که با پرداختن جدی به این مسائل به اشتغال دو کشور کمک می شود و این همکاری ها به نفع دو کشور خواهد بود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اینکه وزیر خارجه چین اولین وزیر خارجه این کشور است که بعد از ۸ سال به ایران سفر کرده، بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه سال جدید در چین هستیم برای ایشان و مردم این کشور سال خوبی را آرزو می کنیم.
 
وی با بیان اینکه در دولت جدید چندین دیدار بین روسای جمهور ایران و چین صورت گرفته، گفت: ان شاء الله در آینده میزبان رئیس جمهور چین در ایران خواهیم بود.
 
ظریف گفت: تعداد سفرهای مقامات عالیرتبه از دو کشور در یک سال و نیم گذشته به نحو چشمگیری افزایش داشته که نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور به روابط راهبردی قائل هستند.
 
وزیر خارجه ادامه داد: در موضوعات دوجانبه، بین المللی و هسته ای نیز گفتگو کردیم و زمینه های گسترش روابط بین دو کشور مورد گفتگو قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: اطمینان دارم که حضور موثر دو کشور می تواند برای منافع آنها مثمر ثمر باشد.
 
ظریف گفت: گفتگوهای مفصلی درباره ایران و ۱+۵ داشته ایم. چین از اعضای کلیدی ۱+۵ و کشور دوست ماست و ما به نقش چین برای رسیدن به راه حل خوب در موضوع هسته ای امیدواریم.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: تاکنون دوستان چینی ما نقش مفیدی داشتند و پیشنهادهای خوبی را ارائه کردند و اطمینان داریم با وجود اراده سیاسی، زمینه برای رسیدن به راه حل جامع در آینده نزدیک فراهم است و امیدواریم تصمیم سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.
 
وی گفت: گفتگو در زمینه های بین المللی نیز در ناهار کاری مشترک صورت خواهد گرفت اما بنده اطمینان دارم که ایران و چین در اکثر زمینه ها مواضع مشترک و یکسانی دارند.