پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا، سازمان سيا و يك انديشكده آمريكايي در مورد موضوع «توافق يك مرحله اي و دو مرحله اي» تشكيل جلسه دادند كه اين موضوع توسط يك ديپلمات آمريكايي به نهاد اطلاعاتي عربستان منعكس شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در جلسه مشترك ميز ايران در سيا، وزارت خارجه آمريكا و يك انديشكده وابسته به دموكراتها ابعاد مختلف مثبت و منفي «توافق يك مرحله اي و دو مرحله اي» با ايران در زمينه مسايل هسته اي مورد بررسي قرار گرفته و به شدت از موضع رهبر [معظم انقلاب اسلامي[  ايران ابراز ناراحتي و عصبانيت شده است.

بر اساس جمع بندي اين جلسه: 

الف- «اسراييل» و «عناصر جمهوريخواه كنگره» بايستي موضع فشار خود بر ايران را افزايش دهد و در اين زمينه بيشتر بايستي «عناصر اطلاعاتي، امنيتي و نظامي» اين رژ‍يم، موضع گيري نمايند و قرار است اولين موضع گيري از سوي سيستم اطلاعاتي اين ر‍‍ژيم صورت گيرد.

ب- در اولين موضع گيري نهادهاي اسراييلي بايستي بر اين تاكيد شود كه «در صورت شکست مذاکره 5+1 با ایران، اسراييل از اقدام یکجانبه علیه برنامه اتمی ایران صرفنظر نخواهد کرد و همه‌ گزینه‌هاي خود اعم از «گزينه نظامي» را مدنظر خواهد داشت و اسراييل هیچگاه به دلیل برخی محدودیت‌های دیپلماتیک از حق دفاع از خود صرفنظر نخواهد کرد.»

ج- ايالات متحده، ممكن است به صورت موقت توانايي ترك مذاكرات را داشته باشد ولي بعد از مدت كوتاهي مجبور به بازگشت خواهد شد.در آن صورت بايستي امتيازات بيشتري به ايران بدهد. انديشكده آمريكايي بر اين باور است كه ايران در تحولات منطقه اعم از يمن، عراق، سوريه، مبارزه با داعش و... دست بالا را دارد و آمريكا نيازمند گفتگو با ايران است. در صورتي كه مذاكرات هسته اي با ايران، متوقف شود باب گفتگو با ايران بسته خواهد شد و حتي كانال هاي غير رسمي كنوني نيز كه موجب دريافت برخي اطلاعات دروني ايران است از بين مي رود.

د- آمريكا به دليل مشكلات و پيچيدگي هاي منطقه از جمله وضعيت يمن و عربستان، توانايي ورود به گزينه جنگ را ندارد. تحريم نيز كارساز نخواهد بود چرا كه اكنون به حداكثر خود رسيده، كشورهاي اروپايي و ژاپن حاضر به ادامه اين روند نيستند در عين حال كه چين و روسيه به تدريج در حال افزايش همكاري با ايران هستند. چين براي حفظ يا افزايش رشد اقتصادي شديدا به نفت منطقه خاورميانه نياز دارد. روسيه نيز به دليل قضاياي اوكراين و فشار مضاعف آمريكا، مجبور به افزايش حجم مبادلات خود است كه بر اين اساس، تحريم هاي بيش از اين، عليه ايران كارساز نخواهد بود.

ه- در صورتي كه مذاكره ادامه نيابد. ايران خود را به توافق ژنو نيز ملتزم نمي داند. تاكنون آمريكا در مقابل اسراييل، توافق ژنو را دستاورد بزرگي ذكر كرده كه مانع از رشد و پيشرفت ايران در فن آوري هسته اي شده است و عملا با توقف مذاكرات، تمام امتيازهاي توافق ژنو از دست خواهد رفت.  به دليل فشارهاي داخلي ايران، آقاي ظريف به شدت آمادگي دارد توافق ژنو را به دليل ضعفهاي حاكم بر آن از ديد طرف ايراني، باطل و توافق جديدي را حاكم نمايد.

و- در موضوعات داخلي و رقابت حزب دموكرات و جمهوريخواه، باراك اوباما، هيچ دستاوردي براي دموكراتها نداشته است و اكنون تمام ظرفيت خود را بر مذاكرات هسته اي با ايران قرار داده است. با شكست مذاكرات هسته اي، عملا دموكراتها تا مدتها در عرصه رقابت با جمهوري خواهان در افكار عمومي آمريكا دچار انزوا خواهند شد. 

يك كارشناس امنيتي ايران در اين زمينه به «پارس» گفت: كاخ سفيد بر خلاف آنچه تاكنون تبليغ كرده توانايي ترك مذاكرات را ندارد و اطلاعات دقيقي وجود دارد كه حتي جمهوريخواهان نيز منافع آمريكا در توافق هسته اي با ايران مي دانند و در صورتي كه مذاكرات هسته اي از طرف ايران همچنان منطقي و بر اساس چارچوبهاي تعريف شده ادامه يابد دستاوردهاي خوبي را شاهد خواهيم بود.