پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعد الله زارعي گفت: در نبرد آينده حزب الله لبنان با اسراييل، موشك هاي حزب الله حرف اول را نمي زنند بلكه نيروي انساني حزب الله وارد مناطق غير قابل تصور رژيم صهيونيستي مي شود.

سعد الله زارعي صاحبنظر مسايل منطقه در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، با اشاره اين جمله چندي پيش سيد حسن نصرالله  كه « ما در‌صدد محو اسراييل از عالم وجود هستيم و جنگ آينده براي اسراييل جنگ وجودي خواهد بود» گفت:  برخي كارشناسان، اين موضع سيد حسن را حاو ي پيامي راز آلود مي دانند كه از آن رمز گشايي نيز مي كنند و معتقدند در جنگ آتي حزب الله و رژيم صهيونيستي، موشك هاي پيشرفته حزب الله حضور موثري خواهند داشت ولي حرف اول را نيروي انساني حزب الله خواهد زد.

وي افزود: در جنگ آينده، نيروهاي انساني حزب الله، از مرزهاي لبنان عبور مي كنند و با حضور در منطقه «جليل شمالي»، بخش قابل توجهي از منطقه شمال فلسطين كه در اشغال اسراييل است را به تصرف خود در مي آورد كه با اين حركت، عملا به مرزهاي صفر رسيده و حيات رژيم صهيونيستي به زمان پاياني خود نزديك مي شود.

اين صاحبنظر مسايل منطقه با اشاره به ديگر گمانه زني ها در مورد موضع سيد حسن نصرالله در جنگ آتي گفت: جنگ آينده حزب‌ الله لبنان برخلاف جنگ گذشته كه يك جنگ تك بعدي بود يعني حزب‌ الله در دريا كار عمده‌اي انجام نداد البته دو ناوچه اسراييلي ساغر پنج ساقط شدند اما در عين حال بيش از اين در دريا كاري انجام نداد. حتي پدافند هوايي حزب‌الله نيز كار جدي از خود نشان نداد و فقط روي زمين با سربازان رژيم صهيونيستي مقابله شد.
 
سعدالله زارعي افزود: با اطمينان مي گويم در رمز گشايي از موضع سيد حسن نصرالله، اين بار جنگ؛ زميني، هوايي و دريايي خواهد بود اما ابعاد اين جنگ چيست و چگونه مي‌خواهد اجرايي شود موضوعي است كه كمتر كسي از آن اطلاع دارد. 

اين صاحبنظر مسايل منطقه در خصوص اهميت تسلط حزب الله بر منطقه جولان گفت: اسراييلي‌ ها بر اين باورند كه اتصال جولان به جنوب لبنان، حزب ‌الله را در يك موقعيت فوق استراتژيك قرار مي‌دهد. 

وي افزود: نگاهي به نقشه منطقه بيندازيد؛ مناطق مارون‌الراس، مزارع شبعا و در كنارش روستاي قجر و بعد كمي آن طرف ‌تر كه به سوريه متصل مي‌شود و شامل جبل‌ الشيخ و بلندي‌ هاي جولان و منطقه كفرشوباست، در مجموع يك منطقه استراتژيك تشكيل مي‌دهند كه مرتفع‌ترين نقطه‌اي هستند كه بر فلسطين اشراف دارند. حزب‌الله فعلاً بر نيمي از اين منطقه سيطره دارد كه همان منطقه جنوب لبنان است.

سعدالله زارعي افزود: نيمه حساس‌ تر كه جولان است در حال حاضر در دست اسراييلي ‌هاست و به همين دليل صهيونيست‌ها يك پله موقعيت‌ شان از منظر توازن استراتژيك بالاتر است چراكه جولان كه ارتفاعات آن بلندتر از ارتفاعات مارون راس و جبل‌ الشيخ است در دست صهيونيست‌ها قرار دارد. 
 
اين صاحبنظر مسايل منطقه خاطرنشان ساخت: اگر حزب‌الله لبنان بتواند بر منطقه قنيطره سيطره پيدا كند چون جولان در منطقه قنيطره واقع است در اين صورت توازن استراتژيك بين حزب‌الله و رژيم صهيونيستي به نفع جنبش مقاومت اسلامي لبنان به هم مي‌خورد و در نتيجه كفه حزب‌الله سنگين مي‌شود و كفه اسرائيل سبك مي‌شود.

سعدالله زارعي افزود: اين براي اسراييل به منزله اتفاق استراتژيكي است كه حيات آن را در معرض تهديد قرار مي‌دهد. 

«مزارع شبعا» کجا است؟
مزارع شبعا منطقه ای مرزی است که تا قبل از ژوئیه 1967 مرز بین لبنان و جولان سوریه بود.

مزارع شبعا امروزه تحت اشغال رژیم صهیونیستی است و این رژیم علاوه بر بخشهایی از جولان، این منطقه را نیز اشغال کرده است.

خط آبی ترسیم شده از سوی سازمان ملل متحد در سال 2000 از کوه "السماق" و شمال قله کوه "روس" می گذرد به صورتیکه اکثر مناطق مزارع شبعا (تقریبا 25 کیلومتر) در مناطق جنوبی آن قرار دارد.

jolan1
با وجود درخواست‌های مکرر لبنان برای باز پس گرفتن حاکمیت کل این منطقه، سازمان ملل متحد تاکنون هیچ پاسخی نداده و از رژیم صهیونیستی درخواستی را برای خروج از این منطقه مطرح نکرده است.

حدود جغرافیایی مزارع شبعا به صورت دقیق مشخص نیست اما می توان گفت که این منطقه حدود 24 کیلومتر طول و 13 کیلومتر عرض دارد.

مزارع شبعا 1200 کیلومتر از سطح دریا ارتفاع دارد.

رژیم صهیونیستی اکنون 12 مزرعه را بین کوه "السماق" و کوه "روس" در این منطقه تحت اشغال خود گرفته است.

مزارع شبا در جنوب خط آبی شامل این 13 مزرعه است:

    مراح الملول
    برختــا
    كفـر دوره
    بيت البـراق
    الربعـه
    المشهـد
    رمتـا یا رمثا
    قفـوه
    زبدين
    خلـه غـزاله
    القـرن
    فشكول
    المعـز