به گزارش پارس بهنقل از مشرق، «شیموئیل ایوین» کارشناس مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در دانشگاه «تل‌آویو»، دلیل کاهش شدید قیمت نفت در طول چند ماه گذشته را افزایش عرضه در برابر تقاضا از سوی عربستان و با هدف اعمال فشار بر ایران و روسیه دانست که هر دو تحت تحریم‌های اقتصادی غرب هستند.

کارشناس اسرائیلی در گزارش خود نقل می‌کند که ایران، عربستان را به دست داشتن در جنگ نفت متهم کرده و تهدید کرده که پاسخ متقابلی به این اقدام خواهد داد.

این گزارش تلاش کرد این موضع ایران را دلیلی برای خطرناک بودن ایران ذکر کند و تأکید کرد که این تهدید‌های ایران علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نشان‌دهنده میزان خطری است که کشورهای عربی از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای احساس می‌کنند.

تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در دسامبر سال گذشته مبنی بر اینکه «ایران این خیانت را از یاد نخواهد برد و پاسخ آن را خواهد داد»، مدعی شد که عربستان تلاش می‌کند با تغییر در قیمت جهانی نفت و اعمال فشار بر ایران، این کشور را به پذیرفتن «توافقی بد» با 1+5 وادار کند و از سوی دیگر نیز روسیه را به دست کشیدن از حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و دولت این کشور مجبور کند و به این ترتیب عربستان کنترل بازار نفت جهانی را به دست خواهد گرفت.

این پژوهشگر اسرائیلی مدعی شده که تنش ایجاد شده میان ایران و عربستان به جنگ خونینی تبدیل خواهد شد و تنها ابزاری که در این میان برای ایران باقی می‌ماند کوتاه کردن دست ریاض از یمن که حیاط خلوت این کشور به شمار می‌رود است و به این ترتیب ممکن است عربستان نفوذ خود را در کشورهای عربی دیگری از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس از دست بدهد.

وی در ادامه این تحلیل خود از مسائل، سیاست ایران‌هراسی را ادامه داد و افزود که «خطر ایران هسته‌ای» برای عربستان و کشورهای عربی همپیمان ریاض به قدری است که ممکن است تهران به تعیین کننده قیمت جهانی نفت که تنها منبع قدرت عربستان به شمار می‌رود، تبدیل شود.

این تحلیل در پایان مدعی است در صورت تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای، عربستان نیز به دنبال دستیابی به انرژی اتمی خواهد بود و منطقه تحت سلطه دو قدرت برتر هسته‌ای قرار می‌گیرد، در این میان ایالات متحده که تلاش می‌‌کند در زمینه نفت به استقلال برسد از چنین وضعیتی متضرر خواهد شد و تأثیر خود بر کشورهای تولیدکننده نفت را از دست خواهد داد.