به گزارش پارس به نقل از تابناک ، این مستند روایت گر همراهی یک فیلمساز جوان با حسین ترابی کارگردان مستند تاثیرگزار « برای آزادی » در خیابان های شهر تهران و یادآوری خاطرات شکل گیری این مستند یکی برترین مستندهای سیاسی تاریخ جهان است.


« برای آزادی» با زمان نزدیک به دو ساعت بلندترین مستندی است که در ایران همزمان با جریان پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و جریان انقلاب اسلامی را از آتش سوزی سینما رکس آبادان تا زمان برگزاری رفراندوم به تصویر می‌کشد . این مستند 25 سال پس از تولید به طور کامل رونمایی شد و به عنوان یکی از ده مستند برتر تاریخ جهان که می توانند سرنوشت کشورشان را تغییر دهند در لیست موسسه فیلم بریتانیایی BFI قرار گرفت.

مستند «برای آزادی» در قطع 5 میلی متری رنگی و به مدت 116 دقیقه توسط فریدون ری‌پور، کریم دوامی، علی صادقی، ابراهیم قاضی‌زاده و گروهی دیگر از فیلمبرداران وزارت فرهنگ و هنر در سال های 1357 و 1358 فیلمبرداری شده و موسیقی آن را شیدا قره‌چه داغی ساخته و بهرام ری‌پور آن را تدوین کرده است. بسیاری از تصویرهای این فیلم در فیلم‌های مستند دیگری که در طول سالیان بعد از انقلاب ساخته شده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.