به گزارش پارس به نقل از ایرنا، در این گزارش آمده است، دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بر این عقیده است که ایران می تواند نقشی مثبت در یمن و سوریه و لبنان داشته باشد و اگر پرونده هسته ای ایران حل شود، ممکن است پرونده سوریه نیز حل شود.


به اعتقاد کشورهای غربی و نه تنها آمریکا نقش ایران در سوریه و برخی کشورهای خاورمیانه بسیار مهم است و می تواند نظام سوریه را زنده نگه دارد، اما اینکه آمریکایی ها تصور می کنند با کنار آمدن در برنامه های هسته ای ایران، می توانند روی این کشور برای حل و فصل بحران سوریه حساب کنند، سخت در اشتباه هستند.

نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارش خود از توافق احتمالی ایران و غرب در موضوع هسته ای به عنوان یک اشتباه تاریخی یاد کرد و نوشت: «آمریکا با این کار، اشتباهی تاریخی را مرتکب خواهد شد.»

در ادامه این گزارش آمده است، از سویی دیگر، آمریکا و سازمان های امنیتی با وجود اینکه اصرار دارند که بشار اسد باید برود، اما با این حال نگرانند که سقوط نظام سوریه شکافی امنیتی ایجاد می کند که جای آن را جبهه النصره و داعش پر خواهد کرد.

آمریکایی ها و سران امنیتی این کشور بر این باورند پرونده سوریه فقط از طریق سیاسی حل خواهد شد نه از طریق جنگ و این بدان معنی است که ایران خواهد توانست از طریق همکاری و ارتباط با سران آمریکا پرونده سوریه را حل کند.

به نوشته این نشریه صهیونیستی، در واقع می توان گفت که آینده سوریه برای آمریکا بسیار مهم است و به همین علت می خواهد این مشکل را از طریق ایران و از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.