به گزارش پارس ، «سنگ‌اندازی» یک استراتژی نخ‌نمای ایالات متحده آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. همین مجموعه تحرکات ایالات متحده و هم پیمانانش بود که جمله تاریخی حضرت امام مبنی بر اینکه «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» برای همیشه به عنوان یک نقشه راه در دستور کار مردم همیشه در صحنه ایران قرار گرفت و آنان به نیابت از امام سفر کرده خود حالا قرار است برای سی و ششمین بار در خیابان‌های تهران و شهرهای سراسر کشور فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دهند.

مردم ایران اسلامی قرار است ۲۲ بهمن‌ماه امسال در حالی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌شان را به جشن و سرور بپردازند که این «گرگ بد پیله» امروز در قالب گروه ۱+۵ چهره در چهره بر سر میز مذاکرات به ما زل می‌زند. آنان گرچه گاهی با لبخند با ما به گفت‌وگو می‌نشینند اما به فرموده مقام معظم رهبری این ظاهر فریبی‌ها مثل «پنجه چدنی زیر دستکش مخملی» است.

با غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که هم‌اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است درباره چالش‌ها، خطرات و فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران به بحث‌ و گفت‌وگو نشسته‌ایم.

آنچه در ادامه از پیش روی‌تان می‌گذرد گفت‌و‌گوی فارس با حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است:

- به نظر شما مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب بعد از ۳۶ سال چیست؟

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است یعنی همان شعاری که مردم در راهپیمایی‌های خودشان قبل از پیروزی انقلاب سر می‌دادند و در این بین از همه بیشتر استقلال کشور حائز اهمیت است و در این طیف ابعاد استقلال، استقلال سیاسی.

* ایران اسلامی قوی‌ترین استقلال سیاسی را در دنیا دارد

قوی‌ترین استقلال سیاسی را نظام جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد، به این معنا کشورهای اروپایی نیز کشورهای مستقلی نیستند چرا که تحت تاثیر سیاست‌های ایالات متحده آمریکا تصمیم می‌گیرند.

این تحریم‌هایی که امروز شامل حال ما شده است از سوی طرف اروپایی مبنا و استدلال اصولی، اساسی و جدی ندارد و من این را در مذاکره با مسئولان سیاسی چند کشور اروپایی نیز بیان کرده‌ام.

* اگر با اروپایی‌ها در حال گفت‌و‌گو بودیم به نتیجه می‌رسیدیم

اروپایی‌ها خود را متعهد به آمریکا می‌دانند و به دنبال آمریکا هستند. الان هم اگر مذاکرات ایران و آمریکا نبود ما با اروپا به نتیجه رسیده بودیم. امروز چون مذاکرات ایران و آمریکا در حال صورت گرفتن است ما به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و در حال کش پیدا کردن است.

اروپایی‌ها در مورد این مذاکرات صبر و انتظار دارند. آن‌ها از به نتیجه رسیدن این مذاکرات بسیار خرسند خواهند شد چرا که در این صورت آنان به صورت گسترده با ایران ارتباط سیاسی- اقتصادی برقرار می‌کنند. بنابراین ایران یک کشور مستقل سیاسی در دنیا، بلکه کشوری اثرگذار در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

- ایدئولوژی انقلاب ایران چه تفاوتی با گفتمان‌های مطرح جهانی در زمان خود بود؟

ایران ایدئولوژی اسلام و مردم‌سالاری دینی و اسلامی را مطرح کرده که این ایدئولوژی به صورت عمیق و جدی از آن چیزی که در غرب حاکم است، عمیق‌تر است.

ایدئولوژی مطرح در غرب اندیشه لیبرالیسم است بنابراین در غرب بنا بر لیبرالیسم کارها صورت می‌گیرد نه ارزش‌های دینی؛ در غرب هرچه که دموکراسی مطلق اقتضا می‌کند در حال دنبال شدن است و اگر عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم بهتر است بگویم هر چه منافع بنگاه‌های بزرگ اقتصادی اقتضا می‌کند کارها نیز در همان جهت به پیش می‌رود ولی ایران اسلامی دنبال مصالح جهان اسلام و ملت شهیدپرور خویش است.

ایران توانسته در منطقه خاورمیانه اثرگذار باشد و تعدادی از کشورها نیز در همین راستا کاملاً تحت نفوذ مبانی اسلامی قرار گرفته‌اند و با ایران همکاری و همراهی جدی دارند و تعدادی از آنها نیز در جریان تحول قرار گرفته‌اند و این موضوع کوچکی نیست.

* ایران از نظر نظامی در منطقه حرف اول را می‌زند

غیر از استقلال سیاسی، امروز شاهد استقلال نظامی جمهوری اسلامی ایران هستیم. ما ۸ سال دفاع مقدس را بدون حمایت هیچ بیگانه‌ای بلکه با رجوع به نیرو انسانی، منابع و امکانات خود به پیش بردیم و صدام، همه کشورها و قدرت‌های استکباری را پشت سر گذاشتیم. امروز از نظر قدرت نظامی در منطقه حرف اول را می‌زنیم. دشمنان جمهوری اسلامی امروز جرأت مطرح کردن تهدید نظامی را ندارند و این استقلال نظامی بسیار بسیار مهم است. ما به حد قابل توجهی از آزادی در کشورمان دست یافته‌ایم. آزادی کشور مبتنی بر آن ملت است و این موضوع در قانون اساسی اصل نظام که با همه‌پرسی به نتیجه رسیده است، وجود دارد.

در ایران حتی مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر همه مبتنی بر آرای ملت است و این الگوی جدیدی است که در جهان مطرح شده و مردم در فعالیت‌های سیاسی، اندیشه‌ها و افکار خود آزاد هستند. مردم ما چهارچوب ارزش‌ها را مبنا و اساس قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران به مثابه یک نظام در طول این ۳۶ سال از عمر خود محقق و برکات زیادی برای کشور داشته است.

* استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی محقق شده اما پروسه به کمال نرسیده است

قانون اساسی ما مبتنی بر اسلام و قوانین دیگر ما نیز مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است. ما چیزی که خلاف شرع باشد در نظاممان وجود ندارد و آنچه که تثبیت می‌شود توسط شورای نگهبان که قانون اساسی صورت می‌گیرد و از این جهت ما آن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را امروز تحقق یافته می‌بینیم اما هنوز این پروسه به نقطه تمام و کمال نرسیده است.

- مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های نظام جمهوری اسلامی را چه می‌دانید؟

فرصت‌هایی که ما در پیش رو داریم بستر و زمینه‌ای است که در کشورهای منطقه بلکه جهان اسلام و بعضی از کشورهای استقلال‌طلب آمریکای لاتین، آفریقا و آسیای دور وجود دارد چرا که این کشورها، کشورهایی هستند که زمینه لازمی را برای الگو گرفتن از جمهوری اسلامی دارند. در کشورهای منطقه چه خاورمیانه چه شمال آفریقا بستر برای گسترش افکار و ایده‌ها از انقلاب اسلامی کاملاً فراهم است و ملت‌های منطقه از آن حمایت می‌کنند بنابراین این از جمله بزرگ‌ترین فرصت‌ها محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین تهدیدهای جمهوری اسلامی نیز استکبار جهانی است. استکبار جهانی و صهیونیسم نه تنها از موضع خود کوتاه نیامده‌اند بلکه در مواضع خود سخت‌تر و سفت‌تر هم شده‌اند. گاهاً رژیم صهیونیستی مورد حمایت غرب قرار می‌گرفت در برخی موارد نیز مناقشه پیدا می‌کردند و احیاناً به صورت ظاهر که شده حمایت‌هایی از فلسطین می‌کردند اما امروز کشورهای اروپایی الان یک جانبه و یک‌طرفه فقط حمایت از صهیونیست‌ها و مقابله با ملت‌ مظلوم فلسطین و همینطور سایر ملت‌هایی که به نحوی در مقابل استکبار جهانی و صهیونیست استقلال از خودشان می‌دهند، را در دستور کار دارند. این چالش، چالش کوچکی نیست که ما با استکبار جهانی رو به رو هستیم.

* آمریکایی‌ها در حال سند زدن دستاورد‌های اروپایی‌ها به نام خود هستند

چالش دیگر ما در عرصه علم و فناوری است چرا که مستکبران می‌خواهند این حرفه و فن‌ها فقط در اختیار خودشان باشد و جالب این است که آمریکایی‌ها فناوری‌هایی که در بعضی از کشورهای اروپایی در مورد انرژی وجود دارد را نیز می‌خواهند و دارند تصاحب می‌کنند. به عبارت دیگر آمریکایی‌ها می‌خواهند فناوری و تکنولوژی به طور کامل در اختیار آنان و شرکت‌هایشان باشد مثلا پروسه‌ای را طی می‌کنند که به عنوان مثال فناوری‌های مربوطه به انرژی برق کاملا در اختیار آمریکا باشد مثلا سهام زیمنس آلمان را خریداری کردند.

* آرمان غرب باز کردن پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران است

غرب می‌خواهد در زمینه فناوری انحصاری عمل کند به خصوص فناوری‌های پیشرفته. تمام همت غربی‌ها این است که ما به این فناوری‌ها دست پیدا نکنیم به خصوص در مورد فناوری هسته‌ای. آنان در مورد دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای نیز در تلاش هستند پیچ و مهره هسته‌ای ما را از هم باز کنند و مجموعه مراکز هسته‌ای ما را تعطیل کنند. این جزو آرمان آنان است و اینکه نمی‌توانند مسئله دیگری است.

چالش دیگری که ما داریم چالش بسترهای بیداری است که در منطقه وجود دارد و قدرت‌های غربی در مقابل این زمینه‌های بیداری آرام نشسته‌اند و کار و توطئه می‌کنند. در مصر هم که همه شاهد بودیم انقلاب را مصادره کردند یعنی انقلابی که مردم مصر برای آن هزاران خون دادند و مشکلات بسیاری را متحمل شدند، توسط قدرت‌های بزرگ در حال مصادره شدن است.

* اگر راه مقاومت را دنبال کنیم قطعاً بُرد با ماست

چالش‌های ما از این بابت چالش‌های سنگینی است امروز دیگر نظام جمهوری اسلامی دغدغه‌اش فقط ایران و ملت ایران نیست بلکه دغدغه اول ایران و ملت ایران است اما امروز این قدرت را پیدا کرده که در منطقه و در جهان نقش‌آفرینی کند از این حیث ما دغدغه بزرگتری داریم البته اگر مسیر مقاومت یعنی همان مسیری که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده را ادامه دهیم، قطعاً بُرد با ما است.

ما اگر به ۳۶ سال پیش برگردیم و جایگاه آمریکا و ایران را مورد مقایسه قرار دهیم. ایران به طور مرتب پله‌پله بالا رفته و آمریکا در جایگاه منطقه‌ای پله‌پله پایین آمده است.

- شباهت‌ها و تفاوت‌های انقلاب ۵۷ و ۹ دی ۸۸ چیست؟

یک مسئله شباهت این است که همه مردم در انقلاب اسلامی سال ۵۷ به میدان آمدند و اگر برگردیم به سال ۵۶ عده‌ای نخبگان جامعه به میدان آمدند مانند طلاب، علما، دانشگاهیان و سیاسیون، اما در بهمن ۵۷ همه مردم در صحنه بودند و شبیه به این در ۹ دی ۸۸ اتفاق افتاد که بعد از فتنه ۸۸ عده‌ای دچار فتنه شدند و اردوگاه سیاسی کشور شرایطی پیدا کرد که ابهام‌آفرین بود برای آنان.

آن ادعای تقلب بزرگ که از سوی شکست‌خورده‌های سیاسی صورت گرفت. بعد که مسیر ادامه یافت، خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد مقام معظم رهبری بیان شد و بعد حوادثی که رخ داد کسانی به میدان آمدند که شعارهایشان حکایت از این داشت نه به نظام و اسلام اعتقادی ندارند و در روز عاشورا هم نشان دادند که برای امام حسین هم احترامی قائل نیستند. برای مردم غالباً کشف شد که اتفاقاتی که در حال رخ دادن است ربطی به انتخابات ندارد.

* می‌توان قسم خورد افرادی که بعد از انتخابات ۸۸ به خیابان آمدند حتی رای هم نداده بودند

چرا که کسانی به میدان آمده‌اند که می‌توان قسم خورد در انتخابات شرکت نکرده‌اند و به هیچ یک از طرفین انتخابات رای نداده‌اند. این بود که مردم حس کردند دستاوردهای انقلاب اسلامی سال ۵۷ دارد متزلزل و دست خوش تغییر و تحول می‌شود و همین موضوع بود که با تمام وجود به میدان آمدند و این بزرگ‌ترین شباهتی است که بین انقلاب اسلامی و ۹ دی می‌توان در نظر گرفت. اقبال بسیار گسترده، توجه به محوریت دینی، ارزش‌های دینی، ولایت فقیه و ایستادن پای چنین ستون خیمه‌ای موجب شد که اوضاع برای عموم مردم شفاف شود و این حاصل و نتیجه بیداری بود و طبعاً اثر خوبی نیز در برگشت موقعیت نظام جمهوری اسلامی در منطقه و انسجام داخلی هم داشت.