به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مقامات اروگوئه به دروغ پردازی‌های روزنامه صهیونیستی هاآرتص علیه ایران پاسخ دادند.


روز جمعه 6 فوریه ( 17 بهمن ماه) روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعای اخراج یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه به ظن ارتباط با بمب گذاری چهار هفته پیش ( هشتم ژانویه ) در مونته ویدئو را منتشر کرد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، مدعی شد  تحقیقاتی که سازمان اطلاعاتی اروگوئه در  مورد انفجار بمب در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در مونته ویدوئو انجام داد، به اخراج این دیپلمات ایرانی انجامید. این روزنامه صهیونیستی نامی از دیپلمات اخراجی نبرده و تنها به نقل از یک کارمند بلند پایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشته است. اروگوئه پس از اخراج این دیپلمات، این موضوع را به اسرائیل اطلاع داده است.

بمب گذاری مورد اشاره روزنامه هارتص انقجار شیئی کوچک در تاریخ هشتم ژانویه سالجاری میلادی در کنار مرکز تجارت جهانی مونته ویدئو بود که سفارت رزیم صهیونیستی در طبقه نهم این ساختمان قرار دارد. این انفجار  بطور کامل عمل نکرده بود و به کسی هم آسیب نرسانده بود. با اینحال رسانه های صهیونیستی تلاش کردند تا این اقدام را  در چارچوب سیاست مظلوم نمائی صهیونیستها حلقه ای دیگر از نوع حملا ت علیه یهودیان توصیف نمایند.

پس از طرح این ادعا از سوی روزنامه صهیونیستی هارتص کاخ ریاست جمهوری و وزارت روابط خارجی اروگوئه در بیانیه‌های جدا این ادعا را رد کردند.

وزارت روابط خارجی و وزارت کشور اروگوئه در تاریخ 17/11/93 با صدور بیانیه مشترکی محورهائی را منتشر نمودند که خط تبلیغی صهیونیست‌ها را کاملا ساختگی و سناریو پردازی قلمداد می‌کرد.

محورهای مهم این بیانیه عبارتند از:

- در رابطه با موضوع 24 نوامبر 2014 که طی آن یک چمدان در حوالی محل سابق سفارت اسرائیل واقع در خیابان Bvrd. Artigas شناسایی شد و نیز مورد 8 ژانویه 2015 که طی آن یک بسته در نزدیکی ساختمان تجارت جهانی مونته ویدئو، مقر جدید سفارت اسرائیل کشف گردید به اطلاع می رساند بر اساس تحقیقات وزارت کشور هیچ گونه مدرکی دال بر داست داشتن یکی از کارمندان سفارت ایران در اروگوئه و یا هر سفارتخانه دیگر در این اقدامات مشاهده نگردیده است.

- در رابطه با حوادث فوق، اداره کل اطلاعات و امنیت کشور فاقد هر گونه مدرکی جهت متهم نمودن فردی در رابطه با بسته کشف شده در (در 8 ژانویه سال جاری) حوالی ساختمان تجارت جهانی می باشد. همچنین هر گونه فیلم و یا تصویری که نشان دهد فرد و یا افرادی بسته مذکور را در محل قرار داده اند در دست نمی باشد. تحقیقات بعمل آمده توسط وزارت کشور فاقد هرگونه مدرکی دال بر د خالت ایران در این خصوص می باشد.

- در رابطه با مورد 24 نوامبر 2014 که در حوالی سفارت اسرائیل رخ داد، وزیر روابط خارجی بلافاصله سفیر اسرائیل را جهت مشورت به وزارت خارجه فراخوانده و فرد اخیر الذکر اطلاعات خود را ارائه نمود. این اطلاعات توسط وزارت کشور بررسی و گزارشی دررابطه با قراردادن چمدان در محدوده 100 متری نمایندگی اسرائیل به وزارت خارجه تحویل گردید. چمدان مورد بحث فاقد هرگونه موارد منفجره می باشد.

- بدنبال این تحولات  نیروهای ویژه پیشگیری و حفاظت جهت سفارت اسرائیل، کارمندان سفارت و جامعه یهودیان اروگوئه درخواست گردید. همچنین هر دو وزارتخانه با سفارت اسرائیل جهت حضور کارشناسان این کشور در محل و تعمیق تحقیقات مربوطه همکاری نمودند.

- در نتیجه دولت جمهوری شرقی ا روگوئه هیچ دیپلماتی را اخراج ننموده است. وزارتخانه‌های کشور و خارجه تدابیر لازم جهت تضمین امنیت کشور را اتخاذ نموده و نسبت به وظیفه حفاظت از نمایندگی های سیاسی بر اساس دستور العمل کنوانسیون 1961 حقوق دیپلماتیک وین تاکید می نمایند.

تحلیلگران مسائل امریکای لاتین معتقدند اگرچه دامن زدن ایران هراسی هدف اول صهیونیست‌ها در انتشار خبرهائی مانند خبر روزنامه هارتص می باشد، اما نباید از یاد ببریم که در اخرین حمله صهیونیست‌ها به غزه رئیس جمهور اروگوئه خوزه موخیکا در کنار سایر رهبران آمریکای لاتین از جمله خانم فرناندز کرشنر رئیس جمهور آرژانتین و نیکولاس مادورو زئیس جمهور ونزوئلا بشدت از جنگ طلبی صهیونیست‌ها اعلام انزجار کردند و اقدام اخیر صهیونیست‌ها در راه انداختن تبلیغات علیه امنیت و ثبات در اروگوئه به نوعی انتقام کشی از مواضع رئیس جمهور اروگوئه نیز قلمداد می شود.