پايگاه خبري تحليلي «پارس»-  تعدادي از عناصر جبهه اصلاحات، جمع بندي خود از همايش اول اين جريان جهت وحدت در انتخابات آتي مجلس را به محمد خاتمي ارايه كردند.
  
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، همايش اول اصلاح طلبان جهت وحدت در انتخابات آتي مجلس 25 دي ماه گذشته برگزار شد كه در آن عناصري از اين جريان حضور يافتند و بخشي از اين جريان به دلايل مختلف از حضور در ميان ساير اصلاح طلبان خودداري كردند.
 hamayesheslah (7)
براي برگزاري اين همايش به هر حزب اصلاح طلب، حتي احزاب جديدالتاسيس اين جريان، بين 20 تا 27 كارت، سهميه داده شده بود و هيچ حزب سراسري اين جريان بدون دعوت نمانده بود. متوليان برگزاري اين همايش جمع بندي در اين خصوص به محمد خاتمي ارايه كرده اند كه بخش هايي از آن در ذيل مي آيد در عين حال كه دو زمان فروردين و ارديبهشت سال 94 را به عنوان زمان همايش دوم، پيشنهاد كرده اند:
 
«* عدم حضور هيچكدام از بزرگان اعم از آقايان هاشمي رفسنجاني، سيد محمد خاتمي و حسن خميني موجب دلخوري برخي افراد شركت كننده شد. اميد است در همايش آتي، جبران شده و به ارسال پيام اكتفا نشود.
 hamayesheslah (6)
* هر چند حدود 75 درصد دعوت شدگان حضور يافتند اما خودداري اعضاي حزب كارگزاران، حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب موجب شد تا برخي مدعي شوند كه شكاف هاي پنهاني در ميان جريان اصلاحات وجود دارد. برخي دوستان معتقدند؛ كارگزاران، ساير تشكل هاي جريان اصلاحات را جدي تلقي نمي كند و دوستانمان در حزب مشاركت و مجاهدين به دنبال حرفهاي صريح تر هستند و لذا همنشيني با سايرين را به وقت ديگري موكول كرده اند.
 
* برخي اعضاي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب عدم حضور خود را به درخواست جنابعالي(محمد خاتمي) نسبت مي دهند كه حضور اين افراد موجب حاشيه سازي و مرور وقايع 88 در مقابل حاكميت ارزيابي، مي شده است.
 hamayesheslah (5)
* بيانيه پاياني از انسجام كافي برخوردار نبود و به نظر مي رسد بايستي شوراي مشورتي اصلاح طلبان در مورد محورها و متن بيانيه در همايش بعدي نقش موثري ايفا نمايد.
 
* علي رغم اينكه از آقاي غلامحسين كرباسچي دبيركل حزب كارگزاران براي سخنراني دعوت شده بود وي از اين كار خودداري كرد.
 
* چالش عضو مجمع روحانيون با تشكيلات جديد ندا و تهديد آنها به «تسويه» آن هم در همايشي كه با عنوان وحدت اصلاح طلبان نام گرفته، موجب جدال سنگين تر در ماههاي آينده خواهد شد.
 
* سخناني كه عليه شوراي نگهبان مطرح شد موجب واكنش رسانه هاي حكومتي شد كه احتمالا بازتاب منفي در نهادهايي مانند شوراي نگهبان و بالاتر خواهد داشت و لذا براي فشار بر شوراي نگهبان، نبايستي از تريبون يك همايش جمعي اصلاحات استفاده كرد.
 
* حضور افرادي چون مهدي خزعلي و قاسم شعله سعدي موجب واكنش منفي بخشي از افكار عمومي شد اين در حالي است كه آنطور كه بايد و شايد در مورد حضور همسر شهيد همت و همسر شهيد باکري در اين مراسم، فعاليت تبليغي و رسانه اي انجام نشد.
 hamayesheslah (2)
* در ليست برنامه، خانم ابتکار به عنوان سخنران معرفي شده بود كه متاسفانه ايشان حضور نيافتند و به نوعي بي مهري دولتي هاي اصلاح طلب نسبت به اين همايش تلقي شد. در عين حال كه آقاي جهانگيري نيز هيچ همكاري براي اين همايش نداشت.
 
* برخورد مناسبي با احزاب جديد اصلاح طلب چه در بيانيه پاياني و چه در نحوه چينش افراد در سالن همايش موجب دلخوري گسترده اي در ميان جوانان اصلاح طلب شده است.
 
* سايت هاي اصلاح طلب خارج از كشور از جمله جرس و سايت بي بي سي فارسي به اين همايش با نگاه تبليغي و بسيار مثبت پرداختند كه نيازي به اين امور نيست چرا كه واكنش داخلي آن مناسب نخواهد بود.»

hamayesheslah (4)

به نظر مي رسد اصلاح طلبان براي بازگشت به حاكميت و فراموشي آتش افروزي ها و ناامني هايي كه در سال 88 شكل دادند دقت هاي جدي را مدنظر دارند كه بخشي از آن در آسيب شناسي همايش اول اين جريان سياسي مورد توجه قرار گرفته است.