به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به نگرانی افکار عمومی نسبت به امنیت هسته‌ای در جهان، به تشریح اهداف کنوانسیون ایمنی منطقه‌ای در حوزه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای پرداخت و گفت: این کنوانسیون در برگیرنده مسائل ایمنی و امنیتی نیروگاه‌های هسته‌ای و برای مردم کشورمان و افکار عمومی منطقه آگاهی بخش است.

وی افزود: با توجه به پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در ساخت بیشترین نیروگاه در منطقه و همچنین 50 سال تجربه در این حوزه، اعلام آمادگی می‌کنیم که این تجارب را در اختیار همسایگان خود قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، پیشنهاد این کنوانسیون را در تقابل با آثار پروژه ایران هراسی از سوی غرب عنوان کرد و گفت: آنها می‌خواهند ایران را کشوری خطر آفرین نشان دهند؛ درصورتی که جمهوری اسلامی پیشتاز در ارائه مفاهیمی است که اگر عملیاتی شود منطقه را رو به آرامش و تعامل خواهد برد.

** هیچ مرجع دیگری به جز آژانس را مرجع قضاوت‌کننده در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هایمان را به رسمیت نمی‌شناسیم

صالحی در پاسخ به این پرسش که تعامل با آژانس انرژی اتمی چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت، گفت: آژانس را تنها مرجع قضاوت کننده در صلح‌ آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان می‌دانیم و هیچ مرجع دیگری را در جهان به عنوان قاضی به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی با اشاره به نفوذ برخی کشورها بر تصمیمات آژانس انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی علی رغم این فضاسازی‌ها شفاف عمل کرده و با تدبیر و سعه صدر، سعی کرده تا جایی که مقدور بوده اثرات این نفوذ را خنثی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: با توجه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن انباشت و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، راهی جز به سرانجام رساندن این مذاکرات نیست.

صالحی به سرانجام رسیدن این مذاکرات را بیش از 50 درصد عنوان کرد و افزود: مذاکرات هسته‌ای افت و خیزهایی دارد و برخی کشورها منافع خود را در ادامه این بحران جست وجو می‌کنند.

** اگر امروز قدمی به جلو بر می‌داریم به خاطر زحمات دیگران در سال‌های گذشته است

وی کشورمان نتیجه بخش بودن مذاکرات را متوجه تلاش مستمر مجموعه نظام و همچنین دولت‌ها دانست و گفت: اگر امروز قدمی به جلو بر می‌داریم به خاطر زحمات دیگران در سال‌های گذشته بوده است. هر کسی آمده زحمت کشیده و امروز از اقتدار لازم برخورداریم.