به گزارش پارس به نقل از فارس: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به شدت از اظهارات باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اوکراین، انتقاد کرد.


آقای لاوروف که به چین سفر کرده، با اشاره به مواضع اخیر اوباما در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان (+)، گفت اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن از راهکار نظامی در اوکراین حمایت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، وی که پس از دیدار با همتای چینی خود با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، همچنین از چین و هند به دلیل حمایت از مواضع روسیه در قبال اوکراین، قدردانی کرد.

لاوروف قرار است امروز در نشستی سه‌جانبه با حضور وزیران خارجه دو کشور چین و هند شرکت کند. برنامه هسته‌ای ایران، بحران اوکراین و وضعیت سوریه، از رئوس مورد بحث در این نشست خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که دیروز پخش شد، بار دیگر روسیه را به حمایت از استقلال‌طلبان متهم کرده و گفت واشنگتن مصمم است به فشار بر مسکو و حمایت از کی‌یف ادامه دهد.

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (1392) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از 5000 نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریم‌ها و پاسخ‌های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام علیه روسیه، روز پنج‌شنبه (9/11) به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم‌های ضدروسی را به مدت 6 ماه دیگر (تا سپتامبر 2015) تمدید کرد.

مخالفان سوری از عدم شرکت در نشست مسکو پشیمان هستند

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به مذاکرات صلح سوریه که هفته گذشته در شهر مسکو برگزار شد، اشاره کرد.

وی با اشاره به عدم شرکت برخی از گروه‌های مخالف سوری در این نشست، گفت: «گروه‌های معارضی که در مذاکرات سوریه در مسکو شرکت نکردند، به ما پیام داده و از ما می‌خواهند تا بار دیگر دعوت شوند.»