پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عليرضا جلولي- رئیس جمهور شیخ حسن روحانی روز گذشته 11 بهمن 93 در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی سخنرانی کرده و مطالبی فرمودند:

1 - «ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم...»

2 - «حالا ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کت‌اش کج بوده و یا عینکش طوری بوده است. اینها حرف نشد...»

3 - «چندی پیش که تیم مذاکره کننده‌مان آمده بودند دیدم که چند شب نخوابیدند. در واقع آنها شب و روز ندارند و تلاش می‌کنند شجاعانه حرف می‌زنند و در این راستا تشویق ملی بسیار موثر است...»

4 - «آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند و این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند...»

5 - «باید گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد»

این ادعاهای رئیس جمهور روحانی در حالی منتشر می‌شود که همه آنها پاسخ دارد و من سعی می‌کنم در وسع خود به آنها پاسخ بدهم:

پاسخ يك
آیا واقعا ما امروز در امر سیاست، دیپلمات‌های بسیار مجربی را در اختیار داریم؟ شما حمید ابوطالبی را به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل (دومین مقام دستگاه دیپلماسی بعد از وزیر امور خارجه) معرفی کردید و بعد از یک سال مذاکره و اعتماد سازی و تعامل و مکالمه تلفنی و لبخند و پیاده روی با آمریکایی‌ها، کدخدا به او ویزا نداد. این چه دیپلمات مجربی است که حتی نتوانست احترام را به پاسپورت سفیر ایران برگرداند؟ حالا پاسپورت مردم عادی پیشکش. این چه دیپلمات مجربی است که بعد از 18 ماه از فعالیت او، نفت را 50 درصد ارزان‌تر می‌فروشیم و خود شما می‌گویید که دلیلش اقتصادی نیست و لابی سیاسی آمریکا و عربستان است؟

پاسخ دو
آیا ارتباط نوع راه رفتن، نوع نشستن، نوع برخاستن، نوع لباس پوشیدن، نوع نگاه کردن و نوع خندیدن، ارتباط اینها با اصول، آداب و پروتکل‌های دیپلماتیک، حرف مفت است؟ دکتر فؤاد ایزدی؛ استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا و کسی که 20 سال در آمریکا زندگی کرده است، می‌گوید: ما در زبان انگلیسی یک اصطلاحی داریم که می‌گویند: «دیگری را برد بیرون، بگرداند» در فارسی زمانی که می‌خواهید از حقه‌بازی سخن بگویید، می‌گویید سر کسی کلاه گذاشتند، اما در انگلیسی وقتی می‌خواهند بگویند کسی سر کسی کلاه گذاشته، می‌گویند او را برد بیرون بگرداند!

پاسخ سه
آیا تیم مذاکره کننده چندین شب نمی‌خوابند و شب و روز تلاش می‌کنند و شجاعانه حرف می‌زنند و تشویق ملی بسیار مؤثر است؟ بله همینطور است. تیم مذاکره کننده فرزندان انقلاب هستند و ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم. تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند. اما باید نگاهشان به توان درون کشور باشند نه به دست دشمن. البته ما مخالف مذاکره نیستیم، مذاکره کنند، تا هر وقت دلشان خواست مذاکره کنند.

پاسخ چهار
اگر آن طرفی‌ها تیمشان را تشویق می‌کنند، این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند؟ اولا در همه میادین ورزشی و علمی و سیاسی و نظامی همیشه برای طرف برنده میدان کف می‌زنند نه برای طرفی که امتیاز بازی را واگذار کرده است. و ثانیا این طرفی‌ها چه کنند وقتی اعضای تیم ما به هوادارن خودش اخم می‌کند و آنها را بُزدل و بی‌سواد و تازه به دوران رسیده خطاب قرار می‌دهد و به جهنم می‌فرستد و طرف مقابل را باهوش و مؤدب می‌خواند و همیشه در مقابل آنان خنده بر لب دارد؟

پاسخ پنج
آیا خداوند عقل سالم را به انسان داده که پس از یک عمر زندگی سیاسی و داشتن تخصص امنیت ملی و مشاهده صدها بار عدم صداقت آمریکا به صورت عینی، خصوصا تحریم‌های بعد از توافق ژنو، آن را سالم و دست نخورده نگاه داریم و از آن استفاده‌ای نکنیم و درسی از رفتار متکبرانه و ظالمانه آمریکا نگیریم؟