پايگاه خبري تحليلي «پارس»- به گفته آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، امریکا سعی دارد روسیه را به سوی یک جنگ سرد جدید سوق دهد که می‌تواند به نزاع مسلحانه بیانجامد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، میخائیل گورباچف در مصاحبه‌ای گفت: «امریکا...در حال حاضر ما را به یک جنگ سرد جدید کشانده است.»

وی افزود: «نمی‌توان به طور حتم گفت جنگ سرد تبدیل به نزاع مسلحانه نمی‌شود. بیم آن دارم که آنها این خطر را به جان بخرند.»

گورباچف در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: «امروزه همواره می‌شنویم که امریکا و اتحادیه اروپا از تحریم‌های مربوط به روسیه سخن می‌گویند. آیا آنها به کلی عقلشان را از دست داده‌‌اند؟ امریکا وارد بیراهه شده است و سعی دارد مارا نیز به آنجا ببرد.»

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی افزود غرب و روسیه «بسیار با یکدیگر فاصله دارند و متاسفانه این فاصله به جای کم شدن روز به روز بیشتر می‌شود.»

گورباچف در گذشته نیز غرب را برای آنچه که وی «سیاست‌های کوته‌نظرانه در رابطه با مسائل مهم جهانی » می‌خواند، مورد انتقاد قرار داده است.

او اظهار داشت درگیری‌های کنونی در خاورمیانه و اوکراین بی‌کفایتی غرب را در ادعایش مبنی بر حل مسائل جهانی ثابت کرده است.

 بی‌ثباتی جهانی
گورباچف همچنین با اشاره به اینکه تنش‌های بین قدرت‌های بزرگ به بی‌ثباتی در یک مقیاس جهانی انجامیده است، کشورهای غربی به ویژه امریکا را برای این مشکلات مقصر دانست.

امریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به حمایت از نیروهای حامی مسکو در شرق اوکراین متهم می‌کنند و به این بهانه تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

این در حالی است که کرملین چنین اتهاماتی را رد کرده است.

مناطق عمدتا روس زبان دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از آغاز عملیات نظامی کی‌یف در اواسط آوریل 2014 برای سرکوب معترضان حامی مسکو صحنه درگیری‌های مرگبار بوده‌اند.

خشونت‌های اوکراین در ماه می و پس از آن تشدید شد که دو منطقه دونتسک و لوهانسک همه‌پرسی محلی برگزار کردند که در آن ساکنان این مناطق با اکثریت آرا به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند.

به گزارش سازمان ملل، ناآرامی‌های اوکراین تا کنون 5000 کشته و بیش از 10 هزار زخمی بر جا گذاشته است.