به گزارش پارس به نقل از فارس: پس از آنکه رژیم صهیونیستی در یکشنبه (28 دی) یک خودروی حامل اعضای حزب‌الله در قنیطره سوریه را هدف قرار داد و 6 تن را به شهادت رساند، حزب‌الله دیروز در اقدامی تلافی‌جویانه با موشک یک کاروان ارتش این رژیم در «مزارع شبعا» را هدف قرار داد و حداقل 17 اسرائیلی را کشت و دهها تن دیگر را زخمی کرد. روزنامه لبنانی «الاخبار» در مقاله‌ای به پیام‌های استراتژیک حزب‌الله از این حمله پرداخت که در اینجا ذکر می‌شود.


1- حزب‌الله می‌خواست با این عملیات به اسرائیل یادآوری کند که زمان تعرض بدون پاسخ خیلی وقت است که به سر رسیده است.

2- حزب‌الله به دنبال حفظ موازنه «رعب» است. هر عملیاتی با حجم آن و یا شدیدتر پاسخ داده خواهد شد. این همان چیزی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد.

3- حزب‌الله می‌خواهد بر این مسأله راهبری مهم تاکید کند که مشارکتش در جنگ با اسرائیل نه تنها باعث ضعفش نخواهد شد بلکه کاملا بالعکس بر قدرت، توان و حمایت از حزب‌الله با موشک و مهمات خواهد افزود.

4- حزب‌الله قصد دارد این نکته را به اسرائیل بفهماند که آمادگی مقاومت بسیار بیشتر و سریع‌تراز آن است که اسرائیل تصور می‌کند. انجام این عملیات تنها دو هفته پس ازعملیات اسرائیل علیه مقاومت انجام شد.

5- شاید این مهم‌ترین موضوع و جدیدترین آنها باشد . اینکه این عملیات بر همگامی و پیوسته بودن دو جبهه سوریه و لبنان تأکید کرد و البته بهتر است بگوییم پیوستگی جبهه‌ای از فلسطین تا لبنان و سوریه و در نهایت تا ایران را ثابت و به اسرائیل فهماند این عملیات فقط انتقام خون شهدای قنیطره نبود-شهدایی که سردار «محمد علی الله دادی» عضو سپاه ایران نیز در میان آنها بود- بلکه ابعاد گسترده‌تری داشت. اسرائیل باید اکنون بسیار نگران‌تر باشد چون ایران به مرزهایش رسیده است.

6- این عملیات موفقیت‌آمیز در آستانه انتخابات اسرائیل انجام شد. مقاومت خواست اعلام کند که قادر به تاثیر بر سیاست داخلی اسرائیل است . شکی نیست که حزب‌الله فرقی بین این رئیس اسرائیل و یا دیگری نمی‌گذارد بلکه همه آنها برای در دشمنی علیه لبنان و سوریه برابرند فقط درجه این دشمنی متفاوت است. اما مهم این است که این عملیات به سقوط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی منجر خواهد شد.

7- این عملیات به گفته‌های کسانی که ادعا می‌کردند حزب‌الله به خاطر مذاکرات هسته‌ای ایران فعلا پاسخ عملیات قنیطره اسرائیل را نمی‌دهد ، پاسخ داد. چه بسا این پاسخ سریع و حساب شده برگ برنده دیگری در اختیار مذاکره کننده ایرانی قرار داد و آن این است که جهان به سمت تهران برای برقراری آرامش بیشتر متمایل خواهند شد.

8- این عملیات به اسرائیل فهماند سوریه خطر قرمز است و ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی و نقض حریم مرزها بی پاسخ نخواهد ماند و معادله در حال حاضر تغییر کرده است.

9- این عملیات پس از اعلام همبستگی گروه‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد و غیره با حزب‌الله، ایران و سوریه در پس حمله به قنیطره انجام شد بنابراین عملیات مذکور در چهارچوب نزاع منطقه‌ای مهم یعنی نزاع عربی-اسرائیلی انجام شده است.

10- حزب‌الله خواست به گروه‌های داخلی لبنان بفهماند درگیری با اسرائیل جدای از دیگر مسائل لبنان است و هر وقت بخواهد به این اقدام روی می‌آورد حتی اگر ناقض قطعنامه «1701» باشد .

قطعنامه 1701 از قطعنامه‌های شورای امنیت است که در 11 آگوست 2006 برای پایان دادن به جنگ میان حزب الله لبنان و اسرائیل صادر شد.

شکی نیست که قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی حزب‌الله امروز بیشتر از هرزمان دیگری در طی 4 سال گذشته جنگ سخت سوریه افزایش یافته است و به او قدرت تحرک بیشتری می‌دهد.